Spannend met minpuntjes

Paulus 18 april 2024
Na ‘Verdorven’ en de ‘De Stripper’ is dit het derde boek dat ik van deze schrijver lees. Dat Brian Freeman spannende thrillers kan schrijven staat buiten kijf. Ook deze is een pageturner, zij het dat ik toch wel een paar minpuntjes heb.

Zo worden de relationele problemen tussen Freeman’s vaste protagonist rechercheur Jonathan Stride en diens vriendin Serena Dial mijn inziens te veel uitgesmeerd en krijgen een Bouquet-reeks-achtig karakter.

Ook gaan Stride, Serena en de op Stride verliefde collega Maggie Bei voortdurend in hun eentje op verdachte situaties af. Volgens mij schrijft het politieprotocol voor dat je altijd met meerdere collega’s op zo’n situatie afgaat. Het verhaal bevat meer onwaarschijnlijkheden, die ik niet allemaal ga benoemen.

Tenslotte - en dat zal een truuk van de uitgever zijn om de verkoopcijfers op te stuwen - de titel ‘De Kelder’ en de bijbehorende omslag slaan nergens op. De oorspronkelijke titel ‘The Burying Place’ (De Begraafplaats) doet meer recht aan het verhaal.

Meer recensies van Paulus