Steinbeck in '62 al bezorgd over plastic

Paulus 07 december 2019
Ik las een oude versie uit 1969 (Salamander-reeks van Querido) van dit boek, dat in 2011 opnieuw is uitgegeven. De titel was toen ook nog even anders: ‘Op reis met Charley’. Zo’n oude uitgave heeft nadelen, vooral waar het de vertaling betreft. Onze taal, maar ook onze opvattingen zijn in vijftig jaar toch wel behoorlijk veranderd.
Maar daarnaast stonden er ook gewoon miskleunen in dit ruim 200 pagina’s tellende reisverslag. Vertaler Rein F. Herman heeft het bijvoorbeeld over roodhout-bomen, die wij gewoon sequoia’s noemen en in Amerika bekend staan als redwood trees. Of plattegrond dat in het Engels ‘groundplan’ is, wordt vertaald met grondplan. Vandaar maar drie sterren.

Desondanks is het een leuk - zij het niet zo heel spannend – boekje. De gemoedelijke hoofdpersoon is natuurlijk schrijver John Steinbeck zelf die met zijn tot camper omgebouwde vrachtwagen door Amerika reist. Maar minstens even innemend is zijn ‘sidekick’: de Franse poedel Charley.

Een eye-opener vond ik dat Steinbeck zich al in 1962 ergerde aan en zich zorgen maakte over het gebruik van plastic. Zo beschrijft hij een bezoek aan een motel waar werkelijk alles van plastic is, inclusief de lakens. En ook de serveerster behoort tot de categorie ‘plastic people’.

Maar ook de razendsnelle verstedelijking is iets waar Steinbeck niet aan kan wennen. Zo is ook de plek waar hij is geboren is, Salinas in Californie, onherkenbaar veranderd van gemoedelijk dorpje tot onooglijke stad. Een ontmoeting in een bar met vrienden van vroeger wordt - geheel in lijn met Steinbeck’s gemoedstoestand - een afknapper.

Ronduit grimmig wordt de reis als hij door de ‘deep south’ reist waar het racisme openlijk wordt beleden. En helemaal schokkend is de beschrijving van een demonstratie in New Orleans van de zogeheten ‘cheerleaders’, een groep hysterische huisvrouwen, die helemaal uit hun dak gaan als een klein negermeisje door zes federale agenten naar een school begeleid wordt. De obsceniteiten zijn niet van de lucht.

Kortom, het Amerika van Steinbeck was in zijn tijd al een land van contrasten en extremiteiten. In die zin is er niet veel veranderd.

Meer recensies van Paulus