spannend !

In de proloog van “Wrede leugens” maken we kennis met Kit. Zij is het pleegkind van Harlan en Betsy, 2 mooie mensen die kinderen een tweede thuis geven. We krijgen hier ook een inkijk in de verdwijning van Kit’s 16-jarige pleegzus. Dit heeft Kit’s leven getekend en dit blijf je door gans het boek door voelen. Jaren later werkt Kit als rechercheur bij het “San Diego Police Department” als rechercheur. Zij zet zich voornamelijk in voor de verdwijning van kinderen. Ze is heel gedreven maar door haar verleden houdt ze ook iedereen op afstand. Mensen vertrouwen is een van haar moeilijkste punten. Zij en haar collega Baz zijn al jaren opzoek naar de seriemoordenaar die het op jonge, blonde, fijne tienermeisjes gemunt heeft. Maar dit onderzoek zit een beetje vast. Als Kit een anonieme melding krijgt van psycholoog Sam Reeves wordt het onderzoek terug geopend. Ze legt direct het verband naar de cold case die het leven gekost heeft aan 5 tienermeisjes. Een van de cliënten van psycholoog Sam heeft enkele details gegeven over onopgeloste moorden. Sam gaat eigenlijk hiermee zijn boekje te buiten maar wil ook gerechtigheid. Kit wil deze coldcase oplossen. Sam heeft ook nog niet stilgezeten en is ook op onderzoek uitgegaan. Hun paden in het onderzoek kruisen elkaar regelmatig en zo zijn ze verplicht verder samen te werken. Het boek is geschreven vanuit 2 perspectieven nl. het perspectief van Kit waar haar persoonlijk trauma door gans het boek heen loopt. Hierdoor wordt er direct een band gecreëerd met de lezer. Het tweede perspectief is dat van psycholoog Sam Reeves, een zachtaardig man die even begaan is met de mens als Kit. De verhaallijn wordt heel geleidelijk opgebouwd en zo wordt de spanning opgedreven. De relatie tussen Kit en Sam wordt op een natuurlijke wijze omschreven waardoor het zeer aangenaam lezen is. Als je in het boek begint te lezen kan je moeilijk stoppen. Je wil meer weten. Ik kijk al uit naar het tweede deel van deze San Diego-reeks. Niet alleen naar het detectiveverhaal maar hoe zal het verder verlopen met Kit en Sam.

Meer recensies van Pederebooksandtravel