Ik ben Pelgrim niet

Peter B 14 november 2023
Deze keer heeft Stephen King geen “King-boek” geschreven, eerder een misdaad-thriller à la “Ik ben Pelgrim” (Terry Hayes) of “De dag van de jakhals” (Frederick Forsyth) (maar dan vijf keer beter ?), met een ijl vleugje humor erbij.

Deze keer laat Stephen King zien dat hij best een professionele huurmoordenaar zou kunnen zijn.

Billy Summers, de sluipschutter-veteraan van Fallujah, milestone in de Iraakse oorlog in 2004, zal met zijn Remington 700 snipergeweer, voor militairen en ingewijden de M24 SWS, zijn allerlaatste job uitvoeren in zijn “goede-huurmoordenaar-carrière”.

Hiervoor moet hij een welgemikte dumdumkogel door de kop van Joel Randolph Allen jagen, slechterik pur sang, voorlopig verblijvend in de Men’s Central Jail in Los Angeles voor verkrachting, maar ook nog beschuldigd van moord, o.a. op de 15-jarige James Houghton.
En dit op het uitgelezen moment op de uitgelezen plek, als slechte Joel aan New York wordt uitgeleverd, in Court Street net uit het politiebusje is gestapt, en de trappen van het gerechtsgebouw aan het bestijgen is, om eindelijk gerechtigheid te laten geschieden.

Billy heeft hiervoor de opdracht gekregen van Nick, oude makker en baas voor aangebrande klussen, die niettemin toch goed zijn omdat alleen échte slechteriken uit de weg worden geruimd. En Nick heeft het gekregen van nog een andere mysterieuze opdrachtgever, om nog verder bijkomende mysterieuze redenen.
Maar daar malen we nu even niet om, want het aangeschoten wild is slecht, en de verloning maakt dat Billy nooit meer aangebrande klussen zal moeten uitvoeren.

Billy heeft zich drie identiteiten aangemeten. Volgens zijn plannen zal er slechts één overleven, de andere twee lossen gecontroleerd op in de cloud, zodat Billy volledig in de anonimiteit kan verdwijnen.

Zeer goed geschreven boek; de suspense wordt ten top gedreven als Le moment suprême voor de deur staat; tijdens de ontsnapping van Billy van de scène de crime kreeg ik er bijna letterlijk hartkloppingen van, om maar te illustreren hoe een enthousiaste lezer zich soms in een pageturner kan inleven.

Heel sporadisch krijg je in deze King opmerkingen te verwerken in de trant van “hij verwacht niets meer van de dikke man te horen, hoewel hij veronderstelt dat in een wereld waarin een oplichter tot president kan worden verkozen alles mogelijk is”. Omdat ze aan het verhaal niks bijbrengen lijken ze eerder storend.
Het boek werd uitgebracht in augustus 2021. Het werd dus in volle coronatijd geschreven. De termijn van Donald Trump was reeds een half jaar afgelopen, Joe Biden een jaar daarvoor verkozen, op wie deze uithalen dan slaan kan je over discussiëren, maar vermits een bestseller schrijven in corona-lockdown geen evidentie moet zijn, kunnen we King dergelijke tongue slips gemakkelijk vergeven.

Gaat Billy nu werkelijk slagen en een wel verdiend nieuw leven aanvangen ?

Dan moet je dit boek uitlezen.

Veel leesplezier. 5 sterren.

PS1 : Een “redactionele recensie” zegt dat het boek glans verliest na een ijzersterk begin :
Volkomen eens met de beschrijving “ijzersterk begin”. In de 2de helft lijkt het inderdaad vaart te verliezen. Maar dat doet King niet zomaar … je moet doorlezen … King heeft een verrassend einde in petto, “op z’n Kings”.

PS2 : voor de lezers boven de Moerdijk :
Op ’n zeker ogenblik rijdt Billy Summers door “Nederland”. Niet het platte Nederland van De Lage Landen wel te verstaan, maar wel het bergachtige Nederland in de Rocky Mountains. Het stadje “Nederland”, met amper 1400 inwoners en 4,1 km², ligt namelijk in Colorado in de USA. Zoek maar ’s op in Google onder “Nederland Colorado” en bewonder de foto’s.

PS3 : Als Billy Summers door “Nederland” in Colorado gepasseerd is komt hij aan in Sidewinder. Kingkenners zullen zich die plaats herinneren als die waar zich vroeger het Overlook Hotel bevond. Billy’s vriend vertelt hem dat het hotel “jaren geleden is afgefikt”, en dat “het de reputatie had dat het er spookte”. Het Overlook Hotel komt namelijk uit “The Shining”, en geroutineerde Stephen King lezers weten aldus dat dit hotel ook nog opduikt in het vervolg “Doctor Sleep”, en in het boek “Misery”.

Meer recensies van Peter B