Versailles in een notendop

Peter B 10 februari 2024
Weer een uitstekend boek van meesterverteller (ex-BRT-journalist) Johan Op de Beeck.

Waar ik even mijn hart voor vasthield is niet gebeurd : er is een minieme overlap met de andere boeken van hem die ik reeds gelezen had, "Lodewijk XIV, de zonnekoning" (4 sterren), en "De Franse Revolutie I & II" (allebei ook 4 sterren). (dit is in sterkere mate het geval tussen zijn Napoleonbiografieƫn en "Waterloo") Wanneer de geschiedenis van het beroemde kasteel in het tijdvak is gekomen van Louis Quatorze of van de Franse Revolutie zijn er enkele passages die je al kent, maar het meeste in "Versailles" is nieuw materiaal.

De periode in de 20ste eeuw (het Verdrag van Versailles na WOI, het bezoek van John Kennedy, de Europese topvergaderingen ...) worden erg kort behandeld en had ik graag wat meer uitgewerkt gezien. Vermoedelijk heeft JOdB hierover veel minder research gedaan en focuseert hij zich liever op de Franse koningen.

Maar voor de rest lees je dit boek (met ook een respectabele dikte zoals we van JOdB gewoon zijn) weer even vlotjes uit, net omdat het zo goed geschreven is. 4 verdiende sterren.

Meer recensies van Peter B