Geromantiseerde maar realistische reconstructie van dé aanslag van de 20ste eeuw.

Peter B 07 mei 2024
Een aantal jaren geleden had ik al enkele boeken van Don DeLillo gelezen, met een redelijke tot goede beoordeling, maar “Weegschaal” is al de beste tot hiertoe, en werd meteen één van mijn favorieten.
Het boek gaat over de aanslag op president John F. Kennedy, die op vrijdag 22 november 1963 (“11/22/63”) in Dallas, Texas werd doodgeschoten door Lee Harvey Oswald (althans, volgens de officiële lezing van de commissie-Warren, dd. 24 september 1964). Lee H. Oswald, die op de zelfde dag van de aanslag (door een toevallige maar nogal mysterieuze samenloop van omstandigheden) op enkele kilometers van de plaats delict amper een uur later werd gearresteerd, zou vlgs.het fameuze rapport op eigen houtje gehandeld hebben. Omdat Oswald op zondag 24 november, twee dagen na zijn arrestatie, onder het toeziend oog van een massa politieagenten, journalisten en miljoenen aan hun TV gekluisterde kijkers, zelf werd vermoord, is de ware toedracht rondom deze geruchtmakende moordaanslag nooit opgehelderd.

In deze roman wordt de handel en wandel van Lee H. Oswald vanaf zijn jeugd, zijn legerdienst, zijn “asiel” in en terugkeer uit de Sovjetunie, tot aan zijn uiteindelijke rol in de aanslag, uit de doeken gedaan, zoals het volgens de auteur mogelijks in werkelijkheid is gelopen.

Dit verhaal van Oswald en zijn entourage leunt heel dicht aan bij de versie in het fameuze boek van Jim Garrison “On the trail of the assassins”, dat samen met Jim Marrs’ “Crossfire: The Plot That Killed Kennedy”, aan de basis lag van de Oliver Stone film “JFK” in 1991.
Een initiatief van CIA-verbonden of ex-CIA-veiligheidsagenten dat moest leiden tot een (al dan niet “gesimuleerde” of “net niet gelukte”) aanslag op Kennedy wilde de omstandigheden creëren om de Amerikaanse regering ertoe aan te zetten Cuba binnen te vallen. Oswald zou daarbij voor hun karretje gespannen geweest zijn, maar dan liep een en ander uit de hand.

Over die aanslag zijn reeds honderden boeken met complot theorieën volgeschreven; na het uitbrengen van de “JFK”-film kreeg de populariteit van het onderwerp een geweldige boost, waar ondergetekende in de late jaren ’90 ook “even aan ten prooi is gevallen”.
Lezers die zich in het verleden al aan dergelijke literatuur hebben vergrepen zullen de namen, plaatsen en gebeurtenissen die in “Weegschaal” opduiken zeker niet vreemd in de oren klinken.

Het interessante aan dit boek is dat de fictieve plot zo goed beschreven en geloofwaardig is, dat het boek de status van een “faction-thriller” krijgt. En de nuchtere feiten die in de tijdslijn rond het ganse gebeuren voorkomen zijn ook werkelijk gebeurd (maar dat kan je alleen maar weten als je reeds voldoende “JFK”-literatuur achter de kiezen hebt zitten). DeLillo’s “Weegschaal” is geen zoveelste complot-variante, maar een geromantiseerde versie van een grondig onderzochte en realistisch uitgedachte intrige.

Door het verdwijnen van betrokken personages, getuigen, bewijsmateriaal, documenten, gedurende de decennia net na de aanslag, zal men de ware toedracht van deze historische schokkende en ingrijpende gebeurtenis wellicht nooit te weten komen.

Lezers van het Stephen King-boek van 2011 “11/22/63” zullen mogelijks deze thriller meer dan goed kunnen velen. Je hoeft ook geen “JFK-plot-kenner“ te zijn om als liefhebber van thrillers dit boek vlotjes uit te lezen.

Omdat het onderwerp mij in het verleden zo intens geboeid had krijgt deze roman dan ook van mij 5 sterren.

Meer recensies van Peter B