Teleurstellende tegenstelling met de film

Peter B 28 januari 2024
De titel van dit boek (en de naam van de schrijfster) zegt velen misschien niet zoveel, maar als de originele Engelse titel wordt genoemd ("Interview With The Vampire") begint er wellicht een belletje te rinkelen.

Het boek uit 1976 werd in 1994 door regisseur Neil Jordan verfilmd, met Brad Pitt in de hoofdrol als (vampier) Louis de Pointe du Lac en Tom Cruise als (vampier) Lestat de Lioncourt.

Zoals in de meeste gevallen is één van de twee de winnaar : ofwel is het originele boek beter dan de (miskleun van een) film, of is omgekeerd de uitstekende verfilming een gratis reclame voor (de afknapper van) het boek (met enkele uitzonderingen na, zoals bv.de verfilmde "Carrie" of "The Shining" van, hoe kan het ook weer anders, Stephen King, waar boek én film bijna pareltjes zijn).

In dit geval was ik het boek in de bib gaan ontlenen omdat ik mijn favoriete film al verscheidene malen gezien had.

En het boek is inderdaad een afknapper. Bijzonder saai en zagerig geschreven. De hoofdpersoon Louis blijft eindeloos over hetzelfde dooremmeren (nl.zijn problematische relatie met Lestat, en "ben-ik-nou-een-vampier-of-ben-ik-er-geen"). Het verhaal heeft absoluut niet de suspense en kleurrijke panache van de film.

Eén ster wegens onuitgelezen en geleden tijdverlies.

Meer recensies van Peter B