Omdenken is een kunst die alleen Herman Finkers beheerst

Peter Frederiks 04 april 2020
In dit boek zijn alle teksten verzameld die Herman ooit heeft uitgesproken in een microfoon op het toneel zoals hij zelf aangeeft in de inleiding. Herman kan als geen ander de luisteraar of lezer iedere keer weer op het verkeerde been zetten.
Een voorbeeld is zijn verhaal Klimaatwaarheid. Hoe harder je stookt in huis hoe beter, want als de mensheid veel gas verstookt , ontstaat er een broeikaseffect, waardoor de aarde warmer wordt zodat de kachel wat lager kan, wat weer een gunstige uitwerking heeft op het milieu. Dat bedoel ik met "omdenken", het gaat altijd een andere kant op dan je redelijkerwijs verwacht. En er is geen speld tussen te krijgen.

Zijn boek is dus leuk om te lezen om iedere keer weer verrast te worden door zijn bijzondere denkwijze. Er staan echter ook veel verhalen in die ik zo absurdistisch vond dat ik ze mij niet aanspraken. Zestig procent echt heel leuk en veertig procent die mijn lippen niet lieten krullen.

Meer recensies van Peter Frederiks