Goed, maar geen King.

Peter Provoost 20 augustus 2022
Augustus - J.D.Barker

J.D. Barker wordt geprezen op de kaft door niemand minder dan James Patterson, waar hij samen twee boeken mee schreef of in ieder geval leende Patterson om samen op de kaft te staan. Een dan erachter komen dat Patterson bijna niet meer zelf schrijft, maar een voltallige redactie heeft die nu zijn boeken schrijven. Patterson zegt ons dat Barker net zo goed kan schrijven als King. Daar was ik het niet mee eens. En nog steeds niet. "Augustus" is zeker één van zijn beste boeken, maar qua schrijfstijl is hij nog steeds niet op King's niveau naar mijn bescheiden mening. Dit boek komt wel dicht in de buurt. Het is Barker's "Het Instituut"-kloon van King, tenminste: daar riekt het naar. Zeker in het begin is het boek spannend en houdt je vast tot het, wat mij betreft, ietwat te bombastisch einde. Maar dit gezegd hebbende: het is een goede thriller, maar sommige eindjes worden niet afgemaakt en dat is jammer: waarom lopen de mensen van (pas op: spoiler) Charter in witte jassen, waarom dragen ze kaarsen? Iets wat ik graag had willen weten. Dat is dan ook het enige minpuntje.

Meer recensies van Peter Provoost