Aardig

Peter Thunnissen 07 augustus 2022
Verhaal dat wat aan Forrest Gump doet denken. Maxwell is een 47-jarige Engelsman van eenvoudige komaf, die getrouwd was met een hoog opgeleide dame en met haar een dochter heeft. Zij zijn gescheiden, vooral omdat hun manier van denken en in het leven staan wel érg wezenlijk verschillen. Tenminste, dat valt op te maken uit de overwegingen die Maxwell ons toevertrouwt, het verhaal wordt immers vanuit zíjn perspectief verteld. Hij gaat op instigatie van een vriend deelnemen aan een reclametour voor tandenborstels, waarbij hij zich alleen in een Toyota Prius naar de Shetland eilanden begeeft terwijl 3 anderen de andere uiterste punten van het VK opzoeken. Onderweg bezoekt hij een oude vriend, zijn ex, de flat van zijn nog in Australië verblijvende vader (die hij in het begin van het boek nog bezocht dankzij een cadeau van zijn ex) waarbij hij gaandeweg tot een dieper inzicht komt voor wat betreft zijn levensdoelen. Het einde is verrassend… Aardig werk van Coe, maar kan niet tippen aan zijn Middle-England-trilogie. Daarbij lukt het Coe niet goed de eigenlijk vereiste “simpele” denk- en redeneertrant van Maxwell overeind te houden.

Meer recensies van Peter Thunnissen