Dit is inmiddels het vijfde boek van deze schrijver dat ik me aangeschaft heb (gekocht op de 83ste Boekenbeurs in Antwerpen nov.2019, en aldaar laten signeren door de auteur op de Overamstel Uitgevers stand). En zoals dat ook het geval was met de vier vorige titels (de Napoleon-biografie deel 1 "Van strateeg tot keizer", deel 2 "Van keizer tot mythe", "Het verlies van België : De strijd tussen de Nederlandse koning en de Belgische revolutionairen in 1830" - ook gesigneerd op een eerdere boekenbeurs-, en "Het complot van Laken") was het beslist geen miskoop.

De schrijver is een gewezen journalist van de Belgische televisie BRT, en is overduidelijk heel gepassioneerd door de Franse geschiedenis en meer bepaald Napoleon Bonaparte.

"Waterloo" is niet het klassieke relaas van de veldslag (met gedetailleerde beschrijvingen van de troepenbewegingen met welke manschappen en welke wapens zoals dat door een oorlogshistoricus of "fanaticus" van een re-enactment vereniging zou worden gegeven), maar wel eerder een analyse van de politieke gebeurtenissen en historische figuren voor en na Waterloo met de approach van een professionele ... journalist. Hoe zou het ook anders kunnen.

Duiding, analyse, research, en getuigenissen lopen voortdurend door elkaar. Interessant aan de getuigenissen is dat deze de ervaringen en emoties weergeven van de mensen/soldaten die er middenin stonden of er zeer nauw bij betrokken waren, en daadwerkelijk als dusdanig door deze mensen in dagboeken werden opgeschreven, de commentaren zijn de letterlijke citaten in de geschriften die de auteur heeft kunnen terugvinden.

Indien men de lijvige Napoleon-biografie van de zelfde auteur reeds tevoren heeft verwerkt, krijgt men tijdens de lectuur van "Waterloo", inderdaad, een "déjà-vu"-ervaring (zoals reeds door een ander Hebban-lid, Marvin O., 25 maart 2019, terecht werd opgemerkt): er is 'n grote overlap tussen het 2de deel van de biografie en dit "slotwerk" over Napoleon.

Niettegenstaande is het boek zeer goed geschreven, en een must voor al wie in het onderwerp is geïnteresseerd.

Reacties op: Johan OP DE BEECK - Waterloo : de laatste 100 dagen van Napoleon

Waterloo - Johan Op De Beeck