Mooie afsluiting van de trilogie Waldfriede

Petra Wiggers 16 november 2023
Dit 3e deel van de Waldfriede trilogie Berlijn-Zehlendorf speelt zich grotendeels af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het ziekenhuis heeft het erg moeilijk. Patiënten moeten naar de schuilkelder. Operaties moeten onder grote moeilijkheden worden uitgevoerd vanwege het grote aantal bommen die vallen boven Berlijn.
Arts-assistent Helene is aangesteld in het Waldfriede ziekenhuis onder dr. Hintze, hoofd chirurgie. Hij is een overtuigd volger van Hitler. Helene heeft hierover andere gedachten. Dat veroorzaakt moeilijkheden. Ook heeft zij heeft ook moeite met de manier van werken van het hoofd chirurgie. Hij is vaak geïrriteerd , vindt dat vrouwen thuishoren en niet aan het werk in een ziekenhuis. Ook smijt hij met instrumenten door de operatiekamer.
De ouders van Helene proberen haar doorlopend te koppelen aan een man omdat Helene al ruim in de 20 is. Helene vindt dat vreselijk. Tijdens rustpauzes in de tuinen van de kliniek komt ze tuinman Timo tegen. Ze worden verliefd. Helaas wordt Timo opgeroepen voor militaire dienst. Dat valt Helene erg moeilijk.
Ik vond dit 3e deel van de Walfriede serie het minste deel. Soms ook wat te uitgebreid over de oorlog. Maar toch ben ik blij dat ik de hele trilogie nu gelezen heb.
Jammer dat je niet meer hoort over bijvoorbeeld zuster Lilly uit het 2e deel die met een Joodse arts is getrouwd en moesten worden ontslagen.

Meer recensies van Petra Wiggers