Geweldig boek, maakt grote indruk.

Petra Wiggers 17 april 2024
Wat een geweldig boek. Dit boek geeft ook een beeld van de geschiedenis van Afghanistan en de inwoners. Hierdoor kun je goed begrijpen waarom mensen uit Afghanistan vluchten. k vond het boek ik eerste instantie wat moeilijk om te lezen. Je moet de tijdsprongen goed in de gaten houden. Het boek gaat grotendeels over Ramin Sam Manzel die samen met zijn moeder (Lolo (=Mardjan) is gevlucht uit Afghanistan, niet alleen om Afghanistan te ontvluchten maar grotendeels voor de gewelddadige echtgenoot en vader van Sam Ramin.
Op 3-jarige leeftijd komt Sam Ramin naar Nederland met zijn moeder Lolo. Zijn moeder heeft Sam Ramin nooit iets verteld over zijn afkomst. Zij was bang dat Sam haar verwijten zou maken en heeft zich voorgenomen dat hij pas op zijn 20e verjaardag het verhaal van zijn afkomst zal horen. Helaas overlijdt Lolo voor die tijd. Als zijn moeder is overleden vindt Sam Ramin haar dagboek, dat ze voor hem heeft geschreven. Hij kan het niet lezen omdat het boek in Farsi is geschreven- Het boek blijft liggen. Als Sam Ramin jaren later met Sarah uit Afghanistan trouwt vertelt hij haar over het dagboek. Sarah vertaalt het dagboek waardoor hij zijn afkomst leert kennen.

Meer recensies van Petra Wiggers