Criminaliteit op zee tegen mens en milieu

Pierre MG Peeters 28 oktober 2019
Met de ‘Jungle op zee’ worden we ondergedompeld in ongelooflijke, maar waargebeurde verhalen op zee, waar mens en milieu slachtoffer van zijn.
Het boek getuigt van een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek, maar ook van wilskracht en doorzettingsvermogen zowel van de journalist, maar ook van de slachtoffers.
Het boek is in 15 hoofdstukken ingedeeld, die verschillende aspecten van misdrijven en criminaliteit - in de ruimste zin van het woord – op zee behandelen.
Het draait o.a.; om piraterij, uitbuiting van zeelieden, dumpen van afval, overbevissing, slavernij, moord, verkrachting, Japanse walvisvaarders, …
Op zijn eigen wijze schreef Ian Urbina zijn belevenissen neer. Hij ervaarde alles waar hij over schrijft vanop de eerste rij. Alle verhalen zijn ooggetuigen van ongeoorloofde en onwaarschijnlijke gebeurtenissen en voorvallen.
Hij scheepte in op schepen van organisaties Greenpeace en Sea Sheppard, voer mee op de abortusboot van Rebecca Gomperts, bezocht het koninkrijk Sealand in de Britse territoriale zee, ondervroeg en interviewde matrozen en zeelui, …
Als lezer geloof je in eerste instantie niet wat je aan het lezen bent. Ongeloof, weerzin en onbegrip slaan al vlug om naar medelijden, verdriet en angst.
Je leeft uiteraard mee met de slachtoffers maar ook met de strijders die dag in dag uit de strijd aangaan tegen menige milieu-inbreuken, tegen de overbevissing, tegen het misbruik op zee, tegen …
Het is ongelooflijk hoe de eigenaars van zeemastodonten en van vissersvaartuigen straffeloos worden gelaten en hun vuile handeltje en misbruiken blijven uitvoeren.
Ongelooflijk hoe de wetteloosheid zegeviert en hoe slachtoffers blijvend uitgebuit en misbruikt worden. Een mensenleven op zee is niet veel waard. Alles draait op snel en veel geldgewin, de werknemers zijn van ondergeschikt of in sommige gevallen van geen enkel belang en zijn steeds vervangbaar.
Alle hoofdstukken en verhalen zijn goed gedocumenteerd, onderbouwd en voorzien van de nodige noten die voor verduidelijking zorgen.
Achteraan het boek zit nog een mooie uitgebreide literatuurlijst en een register wat opzoeking naar een bepaald onderwerp vergemakkelijkt.
Het boek leest als een trein, verveelt je als lezer nooit en blijft almaar boeien. Elk hoofdstuk staat op zich. De auteur heeft een vlotte, beschrijvende schrijfstijl. Tijdens het lezen waan je je op de eerste rij. De beleving als lezer is enorm. Het boek is een pageturner met de kwaliteiten van een thriller.
Het boek heeft mij de ogen geopend, maar als nietig onderdaan sta je machteloos, wanneer ook de overheid meegaat in het verhaal van geldgewin en geen oog heeft voor de mensen die in mensonterende omstandigheden moeten werken en alles hun gang maar laten gaan.
Ian Urbina gaf met dit boek de slachtoffers een stem … hopelijk kan dit boek meedragen tot een menswaardig bestaan op zee en het maken van sluitende nationale en internationale wetgeving.
Voor dit mooie staaltje van onderzoeksjournalistiek; voor de aanklacht tegen de misdaden op zee tegen mens en milieu; voor de boeiende, meeslepende en pakkende reportages geef ik dit boek met graagte 5 (vijf) sterren mee.

Meer recensies van Pierre MG Peeters