Fred Senator en Nanny Koppel leerden elkaar kennen na de Tweede Wereldoorlog.
Al bij hun eerste kennismaking, ook al waren ze respectievelijk slechts negen en tien jaar oud, was het voor beiden overduidelijk dat ze meer dan vriendschap voor elkaar voelden.
Tot hun achttiende hadden ze ‘verkering’, maar vooral de ouders van Nanny waren niet gewonnen voor hun liefde.
Nanny werd naar een internaat in Zwitserland gestuurd en Fred begon op zijn twaalfde in een slagerij te werken. Hij mocht van zijn pleegouders niet verder studeren, want zij waren van mening dat hij dat niet aankon.
Fred is nooit kind geweest, maar was erg vlug, te vlug, volwassen.
Hun wegen lopen uit elkaar en beiden huwen. Tijdens zijn scheiding hoort Fred van zijn zusje dat zijn jeugdliefde Nanny ook aan het scheiden is.
Ze zoeken opnieuw contact en sindsdien zijn ze onafscheidelijk en erg gelukkig samen.
Uit het boek leren we dat Fred een echte selfmade man is, die vele watertjes heeft doorzwommen.
In het boek is het vooral Fred die aan het woord is, Nanny heeft immers problemen met haar geheugen, maar het is mooi te lezen dat beiden elkaar aanvullen in hun verhalen.
Het is overduidelijk dat de oorlog hen heeft getekend en dat ze de oorlog elk op hun eigen en verschillende manier hebben beleefd.
Na de oorlog zoeken ze beiden hun weg en worden pas echt gelukkig wanneer hun levens opnieuw worden verweven.
Het boek is een kleine geschiedenis over de oorlog, over het Jood zijn en over de joodse gemeenschap die erg belangrijk is voor het gezin.
Geen onderwerp is te veel om over te praten, maar wat vooral tot uiting komt, is het grote rechtvaardigheidsgevoel van beiden.
Alle twee zijn ze woedend over wat hun en hun lotgenoten tijdens de oorlog is overkomen en het ongeloof en de onrechtvaardigheid waarmee ze werden bejegend.
Na de oorlog hebben ze nog lang strijd gevoerd om hun identiteit en deze van hun gemeenschap te laten (h)erkennen en als volwaardig te laten aanzien.
De strijd gaat nog steeds verder…
Eke Mannink heeft op een mooie, serene manier het leven van het echtpaar Fred en Nanny Senator op schrift gezet.
Het is een interessant levensverhaal, een verhaal zoals zo vele, en het leed dat zij en hun lotgenoten ondergingen, mag nooit vergeten worden.
Dit boek is mijn inziens een eerbetoon aan alle slachtoffers van de (wereld)oorlog en voor de joodse gemeenschap in het bijzonder.
De auteur heeft een vlotte, beschrijvende en beeldende schrijfstijl.
Ze weet het verhaal erg boeiend neer te schrijven.
Het boek is niet enkel een levensverhaal, het is ook een tijdsdocument, want het verhaal wordt door archieffoto’s en archiefdocumenten gestaafd.
Achteraan in het boek is een woordenlijst opgenomen met joodse begrippen, wat voor enige verduidelijking zorgt.
Voor zijn eenvoud, voor de klare taal en voor het toch beklijvende onderwerp, honoreer ik dit boek graag met vier sterren

Reacties op: De Senators, het levensverhaal van Fred en Nanny Senator, of hoe liefde toch altijd overwint!

De Senators - Eke Mannink
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50