Prachtig kunstboek - De Vlaamse meesters in een notendop!

Pierre MG Peeters 23 december 2019
Grote Kunst voor kleine kenners – de Vlaamse meesters is een prachtig boek van en over de Vlaamse meesters.
De kinderen maken kennis met en krijgen inzicht in en over de werken van Jan Van Eyck; Hubert Van Eyck; Hans Memling; Pieter Bruegel; Peter Paul Rubens; Jan Bruegel de oude; Quinten Metsys; Cornelis De Vos; Adriaan Brouwer; Antoon Van Dyck en Jacob Jordaens.
De auteur en illustratrice bespreekt van elke schilder één of meer schilderijen en maakte daar een eigen creatieve bewerking van, waarbij de hoofdpersonen worden uitgebeeld/vervangen door dieren.
Naast de creatieve bewerking van een schilderij, wordt een miniatuur weergave van het originele werk getoond.
De teksten over de schilder, zijn technieken en over het uiteindelijke werk zijn kort, maar geven niet meer of niet minder de essentie weer.
De teksten zijn grappig en op niveau van de jonge lezer(s) geschreven.
Dit boek geeft een kort overzicht van onze Vlaamse Meesters, brengt kunst bij kinderen en maakt kunst bespreekbaar.
Het boek kan een aanzet zijn tot het bezoeken van een museum om de werken in het echt te bewonderen.
De eigen versies van een bestaand schilderij zijn grappig, realistisch weergegeven en met een humoristische toets.
Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen, kunnen iets leren van dit boek maar moeten vooral genieten van deze klassiekers uit de schilderkunst.
Voor het prachtige concept, de leuke onderhoudende teksten, de fijne bewerkingen waardeer ik dit boek graag met vijf (5) sterren.

Lees meer leuke recensies op de blog #In de Boekenkast.

Meer recensies van Pierre MG Peeters