Een ode aan de thee in al zijn facetten!

Pierre MG Peeters 04 augustus 2023
Het Theeboek van theesommelier Veerle Stoffels is meer dan een theegids an sich. Het is een totaalconcept waarbij er heel veel aandacht is voor het product, hoe het te gebruiken en te combineren.

In zes grote hoofdstukken deelt de auteur haar kennis en informatie. Ik vond het heel erg leuk dat de auteur opteerde om in korte teksten de essentie weer te geven, wat heel erg aangenaam is om het boek te lezen en de informatie te bevatten. Ik heb heel wat gehad aan het eerste hoofdstuk waarin de veelzijdigheid van thee wordt belicht. Thee is een sfeerbepaler, thee heeft een heilzame werking, thee werkt troostend en is een bron van creativiteit.

Ik was verbaasd dat zowel groene als zwarte thee van dezelfde plant voortkomen, de Camillia sinensis, waar dan weer twee variëteiten in bestaan: de sinensis- en assamaica-variëteit. Voor het verkrijgen van witte, zwarte, groene, Oolongthee, gefermenteerde thee en gele thee ondergaan de theebladeren verschillende productie- en verwerkingsfasen met een constante: de vers geplukte theebladeren moeten zo snel mogelijk worden verwerkt. De gele thee die almaar schaarser en schaarser wordt, wordt om deze reden door de auteur niet nader besproken.

Het Theeboek illu

In het boek wordt ook het verschil tussen thee en infusies behandeld en komt duidelijk naar boven dat de praktische theebuiltjes, door iedereen gekend en in de supermarkt te koop, enkel ziftsels van bladeren bevatten met toegevoegde suiker en synthetische aroma’s waardoor de smaak plat is en de totaalbeleving mijlenver verwijderd is van de essentie van thee en thee degusteren.

Het hoofdstuk ‘thee proeven’ vond ik uitermate interessant, omdat daarin wordt aangegeven dat het smaakprofiel van thee wordt bepaald door te kijken, te ruiken en te proeven. Vervolgens volgt een verhelderende uitleg over de bekende theesoorten en hun algemene smaakeigenschappen.

Een nieuwigheid voor mij was het hoofdstuk over foodpairing met thee en de combinaties van soorten thee met vlees, vis, rijst, dessert…

Het laatste hoofdstuk bevat heel wat recepten met thee, waar iedereen wel iets naar zijn gading en smaak zal terugvinden.

Veerle Stoffels heeft een aangename, vlot leesbare schrijfstijl. Wat mij betreft is het niet alleen een ‘leesboek’ maar ook een leuk kijk- en fotoboek. Ik vond het leuk dat de auteur aangeeft dat niet iedereen dezelfde smaak heeft, haar eigen voorkeuren kenbaar maakt maar niet opdringt, maar wel vraagt open te staan voor nieuwe smaken en producten en dat durven hierin allesbepalend is.

Het boek is uitgegeven in een handig hardcover formaat en mooi vormgegeven. Heel wat mooie foto’s vullen de tekst naadloos aan en geven een goed beeld over de soorten, het productieproces en de verschillende recepten.

Voor het leuke concept, de volledigheid en mooie styling waardeer ik dit boek heel erg graag met 5 sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters