Nooit alleen thuis, of het verborgen leven van levende (micro) -organismen binnenshuis!

Pierre MG Peeters 15 augustus 2019
Nooit alleen thuis van Rob Dunn heeft me aangenaam verrast.
Robert Dunn is van opleiding bioloog en is thans hoogleraar Toegepaste Ecologie aan North Carolina State University. Van jongs af aan was hij ‘gebiologeerd’ door, alles wat buiten leefde. Hij groef kuilen, wroette in de aarde en leefde en speelde hoofdzakelijk buiten. De huidige jeugd en in uitbreiding de volwassenen typeert hij als ‘Homo binnenshuisus’ of de binnenblijvende mens.
Maar weten zij (wij) ook wat er in huis leeft en beweegt? Buiten de spinnen en mieren die wij dagelijks kunnen opmerken, hebben we geen enkele notie van onze kleine huisgenoten.

Het boek met een mooie cover waarop tal van insecten staan afgebeeld, is een erg toegankelijk boek over insecten, maar vooral over de heel kleine beestjes, de micro-organismen, die in onze huizen vertoeven en die we met het blote oog niet kunnen waarnemen. Het is een pseudowetenschappelijk werk, en in twaalf hoofdstukken worden we ingewijd in de wereld van o.a. kevertjes, spinnetjes, bacteriën en schimmels.
De auteur benadert alles uit wetenschappelijk en proefondervindelijk oogpunt, maar met een dergelijk enthousiasme en met een kwinkslag, dat het een lust tot lezen is.

Het grote pleidooi van de auteur is, deze kleine organismen niet uit te roeien, maar voor ze open te staan en de diversiteit een kans te gunnen, want de meeste van deze huisgenoten hebben een nuttige functie. Wij willen ze echter zo spoedig mogelijk uit ons huis hebben en gebruiken hiervoor o.a. chemicaliën, maar wat we niet weten is dat deze wezentjes echte overlevers zijn. Zij reageren tegen deze verdelgers en worden resistenter en resistenter. M.a.w. laat leven wat leeft.

Het boek is ook gestoeld op historische feiten en wordt opgesmukt met zwart-wit foto’s van diertjes, onderzoekers en kaartjes. Dat de auteur een degelijk onderzoek heeft gevoerd blijkt uit de verschillende voetnoten die achteraan het boek worden verduidelijkt en/of gestaafd.
De auteur heeft in een vlotte, heldere, maar luchtige schrijfstijl een erg interessant en toegankelijk boek geschreven dat blijft boeien van begin tot einde.

Om deze reden krijgt dit boek van mij 4 sterren

Meer recensies van Pierre MG Peeters