Filosoferen over waarheid en verzinsels!

Patrick is het eerste jeugdboek van gerenommeerd auteur Annelies Verbeke en is het kinderboek voor de maand van de filosofie 2020. Het is een mooie novelle die handelt over ‘wat is waarheid’ en ‘wat is een verzinsel’. Hoe haal je deze uit elkaar. Hoe kun je daarmee omgaan. Wat doet dit met een mens?…

In deze novelle zijn Mira en Mauro bevoorrechte hoofdrolspelers.
Het boek vangt aan met het eerste dagboekuittreksel van Mira, waarin ze beschrijft dat zij werd gestraft voor een fout van haar jongere broer Mauro. Volgens haar mama is zij, als de oudere zus, verantwoordelijk voor haar jongere broer. Daarnaast beschrijft ze haar verdriet om Khadi, haar vriendin die verhuisde naar Mali, met wie ze geen enkel contact meer heeft.

Mauro mijmert over een gebeurtenis met zijn papa die voor zijn werk veel in Polen is. Tijdens zijn piekeren komt Katinka op de proppen. Mauro ziet hun buurman met een meisje aan zijn hand het pad naar hun huis oplopen. Buurman komt Katinka voorstellen die een weekje bij hem komt logeren, omdat haar ouders in IJsland aan hun relatie moeten werken. Hij hoopt dat Mira en Mauro haar vriendjes kunnen worden.

Katinka overdenkt hoe ze zal omgaan met Mira en Mauro. Al vlug weet ze dat ze zich niet volledig zal blootgeven en dan verzint ze plots Patrick. Patrick is een aap en haar beste vriend. Ze vertelt haar nieuwe vriendjes opgewonden en vol overtuiging over haar belevenissen met de knettergekke, grappige, maar soms o zo gevaarlijke Patrick.

Wanneer Mira en Mauro Patrick willen zien, is het hek van de dam. Katinka wringt zich in vele bochten en vertelt de ene leugen na de andere over haar aap, of toch niet? Dit is het begin van een rollercoaster van al dan niet geveinsde gebeurtenissen die uitmonden in een gebroken nieuwe vriendschapsband.

In deze novelle worden constant vragen gesteld, die je als lezer aan het denken zetten. Vragen door Mira in haar drie dagboekuittreksels, Mauro die zich na de gebeurtenissen hult in stilzwijgen en in zijn schulp kruipt en Katinka die haar daden uiteenzet in een brief aan Mira.

Patrick is een fantasievol boek. Katinka gebruikt haar fantasie om leven te geven aan een geveinsde aap en trekt Mira en Mauro mee in haar avontuur. Maar wat is nu de waarheid en welke zijn de verzinsels? Hier is in eerste instantie heel moeilijk uit te geraken, omdat Katinka alles waarheidsgetrouw vertelt.

Het is een heel leuke en grappige novelle met mooie illustraties van Charles Michels.

Als lezer word je meegesleept in de gebeurtenissen en weet je soms zelf niet wat waarheid is en wat verzinsels zijn. Naast de verzonnen Patrick worden ook maatschappelijke thema’s aangesneden, nl. hoe omgaan met gemaakte afspraken, waarom wordt er gestraft, vriendschapsbanden, omgaan met verantwoordelijkheid, werken aan relatie als koppel maar ook tussen ouders en kinderen, eerbied voor andermans goed, … en eigenlijk een boutade maar in deze context toch een waarheid: ‘bezint eer je begint!’

Annelies Verbeke heeft een zeer mooie, beschrijvende en levendige schrijfstijl. Zij weet de lezer te boeien van begin tot einde. Dit boek is een aanrader, want het zet de jonge lezer aan tot nadenken, tot het reflecteren over wat juist of fout is.

Achteraan in het boek werd een aantal vragen opgenomen. Ze laten je nadenken over het verhaal en over je eigen inzicht in het verhaal. De vragen kun je uiteraard individueel oplossen, maar kunnen ook gezamenlijk worden opgelost. Verrassend welke antwoorden er uit de bus kunnen komen?

De auteur is alleszins in de opzet geslaagd om mensen, om lezers aan het denken te zetten. Is wat wij lezen, wat wij horen, wat wij zien wel de waarheid? Laten we ons niet al te vaak meeslepen door anderen? In het tijdperk van fake news een welkom boek, zowel voor jong als oud.

Voor het fijne verhaal, voor de vormgeving, voor de mooie illustraties, voor het onderwerp waardeer ik dit boek graag met 3,5 ster.

Meer fijnen recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters