Gevaarlijke duikbootmissie!

Pierre MG Peeters 23 december 2019
Het boek vangt aan in 1943 wanneer de Belgische kapitein Maes aankomt in Londen.
Hij wordt verwacht in de cabinet room waar o.a. defensieminister Pirard en generaal Godfrey een meeting hebben.
Men onderhandelt er over een gevaarlijke missie: nl. het overbrengen van een lading uranium van Congo naar Amerika met een in beslag genomen Duitse onderzeeboot.
Het uranium is de basisgrondstof voor een massavernietigingswapen dat een einde van de oorlog kan betekenen.
Het kostbare goedje mag niet in handen vallen van Hitler en de zijnen.
Waarom Maes ten tonele werd gevoerd is simpel: hij kent een groepje rebellen onder leiding van Stan, die waarschijnlijk zo gek zijn deze opdracht uit te voeren, maar de opdracht ook tot een goed einde kunnen brengen.
Zeven mannen en één vrouw gaan uiteindelijk de uitdaging aan.
In Congo nemen ze bezit van de duikboot en groot is hun verrassing wanneer een Duitse U-boot kapitein Jäger ook moet inschepen. Deze Duitser werd onder druk gezet om hen de knepen van het vak te leren en zo zijn familie te vrijwaren van onheil.
Slagen de rebellen in hun opzet en zijn zij een schakel in het einde van WOII?
In 32 hoofdstukken maken we de ganse missie mee. Er is plaats voor liefde, humor, onbegrip, leed…tegen de achtergrond van WOII.
Het is een fictief verhaal, met toch een groot realiteitsbeeld.
Alle acties onderwater worden technisch sterk uiteengezet.
Dit boek is erg vlot geschreven en hoort bij de gelijknamige film.
De auteur heeft een vlotte schrijfstijl en haar taal is beeldend.
Voor de goed opgebouwde spanning, de vlotte pen, het waarheidsgetrouwe beeld geef ik dit boek 3,5 sterren.

Meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters