Wijsheid komt niet met de jaren

Pioen 27 februari 2024
Dit boekje is een lang gesprek tussen Reinoud Eleveld, Tao trainer en Daan Jacobs.
Het is geschreven in interview vorm, waarbij Reinoud de antwoorden geeft op de vragen die Daan stelt.
Het is mede daardoor een duidelijk en helder verhaal.
Daan, leerling van Reinoud, weet zijn leraar krachtig en kordaat te bevragen.
Er valt ook veel uit te leggen, aan westerse mensen. Reinoud heeft veel tijd in zijn leven gespendeerd aan het leren en doorgronden van de oosterse wijsheid. Wij zijn het verleerd om ons bewustzijn te ontwikkelen op een structurele manier, daardoor is er in onze samenleving weinig sprake van wijsheid.
Niet onder jongeren, niet onder onze leiders, maar ook niet onder de oudere generatie. We doen maar wat en jagen van alles na. Niet dat dit erg is, maar het resultaat is wel bedroevend. Er is geen lange termijn visie voor de menselijkheid, de groep dierbaren van ons en wijzelf, het individu op deze manier.
De basis onder de Taoïstische visie is zorgen voor veiligheid. Een mens die zichzelf veilig weet te maken is dat voor zichzelf, de ander en het grotere geheel.
Vanuit de veiligheid kan verder getraind worden in het innerlijk landschap.
Het is in het kort niet eenvoudig uit te leggen, daarvoor moet je dit boekje maar lezen. Het is nergens zweverig.
Wat de schrijvers beogen is heel veel mensen bewust maken van het feit dat de 'onwijsheid 'die nu zegeviert onherroepelijk zal leiden tot een catastrofe voor de mensheid. Niet om mensen bang te maken, maar de wens is om een laag te creëren in de samenleving van veel mensen die wijzer willen worden.
Er is daarvoor een stappenplan. Allereerst jezelf veiliger maken en een goede stevige basis leggen. Hierdoor raken mensen minder gefrustreerd en meer ontspannen. Daarna wordt toegewerkt aan het verhogen van ieders energie, waarmee de grotere groep en het geheel geholpen kan worden.
Want.....veel wijze mensen zullen uiteindelijk gaan zorgen voor meer wijze beslissingen.
Een manier om dit te gaan trainen is via de Tao modules, maar er zijn natuurlijk ook andere manieren te bedenken. Ik ben met module 1 gestart en mijn ervaring is heel positief. Het kan volledig online, half online en half fysiek en ook met weekenden waarin je de technieken kunt leren.
Pioen februari 2024

Meer recensies van Pioen