Wilma Geldof - Het meisje met de vlechtjes

Ramonaleest 10 augustus 2019
Ik las het meisje met de vlechtjes van Wilma Geldof. Dit verhaal is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Nederlands jongste verzetmeisje.
Freddie is veertien wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Bij haar moeder thuis worden dan al enkele jaren Joden opgevangen.
Samen met haar zus Truus sluit Freddie zich aan bij het gewapend verzet. Deze meisjes verleiden nazi's en nemen ze dan mee naar het bos waar ze door andere van het gewapend verzet worden vermoord.

Dit verhaal zorgt er soms bij mij voor dat ik denk: hoe heeft dit ooit allemaal kunnen gebeuren? Ik vind Freddie en Truus heel moedig in de dingen die ze doen. Ze zetten toch wel meer dan eens hun leven op het spel. Ik vind vooral dat de onmacht heel erg naar voren komt in dit verhaal. De meisjes worden op dat moment min of meer geleefd en volgen alleen maar instructies op. Je merkt dat Freddie nog wel eens het niet eens is met bepaalde dingen en dan niet weet wat ze er mee aan moet.

Wauw wat een mooi verhaal! Dit is een pareltje in mijn boekenkast.

Meer recensies van Ramonaleest