Een boek als een scooterrit door Rome

Readske 08 juli 2023
'Hij wierp het gebedenboek met de foto in de koffer en liet het deksel neerknallen. Waarom was hij opeens zo kregelig? En op wie? Op Remy? Op zichzelf? Nee, op dat kromme deksel van die stomme koffer dat niet dicht wilde!'

In Santa Subito volgen we de Vlaamse Ernest op zijn missie naar Rome: hij wil een oude vriendin van zijn moeder heilig laten verklaren. Het is eind jaren '70 en Ernest heeft België nog nooit verlaten, maar hij stapt vol goede moed op de trein. En daar begint zijn lobby-avontuur dat er toe moet leiden dat het Vaticaan in beweging komt voor zijn zuster Merita. Wat volgt is een avontuur vol emotie, bedrog en vooral ook humor. De gebeurtenissen volgen elkaar op hoog tempo op. Je wordt als het ware het boek in gezogen: voor je het weet zit je achterop de scooter bij hoofdpersoon Ernest. Maak je klaar voor een avontuurlijke leesrit!

Het tempo, en het beeldende in de taal van schrijver De Clerq (je ziet het echt voor je) worden waarschijnlijk verklaard door het feit dat de auteur van oorsprong schrijver van scenario's is. Het lijkt bijna alsof je een film leest. Een Vlaamse film, want dat de auteur Belgisch is merk je ook direct, het Nederlands van De Clerq is zacht en hij gebruikt hier en daar mooie woorden die in het Noorden minder benut worden. Aangenaam om te lezen!

In het boek merk je overal dat De Clerq uitgebreid onderzoek heeft gedaan om het boek te kunnen schrijven. De beschrijvingen van met name het verkeer in Rome zijn zo levendig en herkenbaar, je krijgt zelf zin om af te reizen. Maar ook de machinaties binnen het Vaticaan worden door De Clerq treffend en vol humor beschreven. Superleuk om te bekijken is de website bij het boek (www.santasubito.com) met daarop beelden van spulletjes die ook in het boek terugkomen. Een trip down memory lane voor wie wat meer levenservaring heeft, of herkenbaar 'van bij oma'.

Santa Subito is in stijl en tempo en bijzonder boek. Misschien ging het me zelfs iets te snel. In 400 pagina's vertelt Pierre de Clerq zijn lezer een heleboel, maar ik had nog wel meer willen lezen over de fietsenwinkel, de affaire met Annie, de achtergrond van kardinaal De Kam, het verleden van Livio en het innerlijke leven van Stephania. Van mij mag een volgend boek van De Clerq 800 pagina's tellen!

Meer recensies van Readske