Wanneer een ES alles beheerst

Readske 26 juni 2023
'Uiteindelijk heb ik net zo lang gewacht tot hij zelf naar bed ging, toen ben ik eruit gekropen en heb alsnog gedaan wat ik moest doen. Misschien heeft het zelfs wel geholpen, want uit frustratie kon ik bijna de helft meer oefeningen doen dan ik gisteren gedaan heb. Ik lig er nog steeds van te trillen. 1-0'

In Weerlicht van Jante Wortel (geen familie van Maartje Wortel!) reizen we mee op zomervakantie naar Noorwegen met pubers Lea, Fos en hun ouders. Zeer tegen de adviezen van hulpverleners in, hebben vader en moeder de reis naar Noorwegen met hun zwakke dochter doorgezet, zo wordt tijdens het verhaal duidelijk voor Lea en de lezer. In het natte, stormachtige zomerweer ontspoort de vakantie en wordt duidelijk wat de eetstoornis (ES) van hoofdpersoon Lea met het gezin doet. Ervaringsdeskundige Wortel leidt de lezer stapje voor stapje naar binnen in de gedachtewereld van een meisje met een eetstoornis, haar angsten, hang naar controle en haar door de ES afgevlakte emoties. Ondertussen leren we ook vader, moeder Ronja en broer Fos kennen, die ieder op hun eigen manier met de situatie omgaan.

'Weerlicht' is het waarnemen van onweer op grote afstand. Wortel slaagt erin om de lezer flink op tempo mee te nemen in de gedachten van Lea. Waar een ES voor veel lezers tot nu toe op afstand was, sta je er al snel middenin. Ook de afstand van de verschillende gezinsleden tot het onweer blijkt veel minder groot dan aanvankelijk lijkt. In bijna 200 pagina's maak je een emotionele, avontuurlijke reis met een gezin dat dat van jezelf zou kunnen zijn. Een knap en ontroerend debuut: ik wacht nu al op de volgende roman van deze Wortel.

Meer recensies van Readske