Prachtig verhaal

ReadwithIndra 23 maart 2024
‘De breekbare draden van magie’ vertelt het verhaal van vier werelden, verbonden door één stad: Londen. Magie leefde in deze werelden, totdat de werelden werden gedwongen om zichzelf ertegen te beschermen. Dit deden ze door deuren te creëren. Deze deuren kunnen alleen geopend worden door magiërs oftewel Antari. Echter, zijn deze Antari’s zeldzaam en in de volksherinneringen van de mensen leven er slechts drie Antari voort: Kell, Delilah en Holland. De afgelopen zeven jaar is er nauwelijks een glimp van hen opgevangen en in Wit Londen heerst er een nieuwe Antari, genaamd Kosika. Tijdens de afwezigheid van Holland besteeg zij de troon en Kosika is tot alles bereid om haar koningschap te behouden. In Rood Londen wordt koning, Rhy Maresh, bedreigd door een opkomende rebellie. De rebellen zijn namelijk vastbesloten om Rhy van de troon te stoten. Te midden van al deze chaos verschijnt er een nieuw meisje in het verhaal met een bijzonder magisch vermogen. Haar naam is Tes, en zij is de enige die de werelden weer bij elkaar kan brengen – of ze alle vier kan vernietigen.

De Schemering-serie wordt in ‘De breekbare draden van magie’ verdergezet. Bekende personages zoals Lila, Kell en Rhy komen terug aan bod. Het verhaal voelt letterlijk een beetje als thuiskomen hoewel de gebeurtenissen zich nu zeven jaar later afspelen. Je krijgt een inkijk op de levens van de personages en ontdekt hoezeer zij veranderd zijn doorheen de jaren.

Net zoals in de eerdere delen maakt Schwab gebruik van meerdere perspectieven. Dit zorgt ervoor dat er spanning aanwezig is vanaf de allereerste bladzijde. De nieuwe personages worden aan de hand van deze perspectieven geïntroduceerd en je weet gewoon dat zij belangrijk gaan worden voor het verhaal. In de eerdere delen was Lila steeds mijn favoriete personage, maar in ‘De breekbare draden van magie’ heeft Tes overduidelijk haar plek ingenomen. Ik vind haar een geweldige toevoeging aan deze serie en kan dan ook niet wachten om te zien hoe Tes zich verder zal ontwikkelen in volgende verhalen. Bovendien komen de personages niet oppervlakkig aan bod. Schwab zorgt ervoor dat ieder personage een eigen persoonlijkheid alsook bepaalde groei doormaakt.

De schrijfstijl van dit boek is wederom prachtig. De werelden komen volledig tot leven door de beeldende manier van schrijven. Nieuwe plekken creëren is iets wat Schwab feilloos kan. Daarnaast komen herkenbare thema’s aan bod zoals liefde, vriendschap, rouw, zelfontdekking, …

Kortom, wat heb ik genoten van dit deel. Ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg en kan niet wachten om Tes nog beter te leren kennen. Ook de andere personages hebben mijn hart veroverd en ik kan niet wachten om te zien hoe hun levens verder zullen verlopen. De schrijfstijl van Schwab is wederom schitterend en herkenbare thema’s komen aan bod. Het boek krijgt daarom van mij vijf sterren.

Meer recensies van ReadwithIndra