Heerlijk verhaal en prachtige schrijfstijl!

ReadwithIndra 13 april 2024
‘Sterren en sirenen’ is het vervolg van ‘Parels en tij’. In dit verhaal ga je opnieuw op pad met Riv. Zij heeft namelijk haar echte afkomst ontdekt en hierdoor staat haar leven, dat ze in Rotterdam heeft opgebouwd, op zijn kop. Riv wil meer te weten komen over haar verleden en tegelijkertijd worstelt ze met de toekomst. Ze weet dat de listige sirene Mauxo haar op de hielen zit en hierdoor wordt ze steeds verder gedreven om haar grenzen op te zoeken. Riv weet niet wie ze kan vertrouwen, want Mauxo kan iedereen zijn uit haar omgeving. Kan ze zijn ware identiteit achterhalen voordat het te laat is?

Dit tweede deel sluit feilloos aan op het eerste deel. Opnieuw wordt het verhaal verteld vanuit meerdere vertelperspectieven. Je leert Riv veel beter kennen, maar ook Mauxo blijft geen mysterie in dit boek. De meerdere perspectieven zorgen ervoor dat je als lezer een heel duidelijk beeld krijgt van alle gebeurtenissen. Al gauw ontdekt je ook dat Mauxo zijn eigen beweegredenen heeft voor zijn daden ten opzichte van Riv. Daarnaast worden er nog andere personages geïntroduceerd in dit tweede deel die ieder een eigen bijdrage hebben aa het verhaal. Door al deze elementen blijf je verder lezen om zo alle puzzelstukjes te verzamelen. Het boek was een rollercoaster boordevol emoties en naar het einde toe zat ik op het puntje van mijn stoel. Reikhalzend kijk ik uit naar het vervolg!

De fantasiewereld die Rodenburg neerzet, zit piekfijn in elkaar. Telkens wordt de wereld verder uitgeklaard en algauw ontdek je de hele hiërarchie en geschiedenis van de zee. Sommige fantasie-elementen kunnen overweldigend overkomen en om dit te vermijden bevat het boek achteraan een Mermidisch woordenboek. Persoonlijk vond ik dit een zeer aangename toevoeging om nogmaals te checken of je alles goed begrepen hebt tijdens het lezen.

In het eerste boek was ik heel enthousiast over de schrijfstijl van Rodenburg en dit tweede deel bevestigt dat enthousiasme alleen maar meer. Opnieuw leest het verhaal als een trein, er staan prachtige citaten in en de wereld die ze neerzet zit feilloos in elkaar. Bovendien komen herkenbare thema’s aan bod die ervoor zorgen dat je als lezer connectie voelt met de personages. Voorbeelden van thema’s zijn liefde, vriendschap en familie.

Kortom, ‘Sterren en sirenen’ is een heerlijk verhaal. Het boek zit boordevol fantasie-elementen en een geweldige wereldopbouw. Daarnaast komen Mauxo en Riv beurtelings aan bod in het verhaal. Hierdoor bouw je een band met de hoofdpersonages op. Spanning is aanwezig vanaf de allereerste bladzijde en Rodenburg heeft een aangename schrijfstijl. Daarom krijgt het boek van mij vijf sterren.

Meer recensies van ReadwithIndra