Heerlijke enemies to lovers trope!

ReadwithIndra 13 april 2024
In ‘Bride’ volg je het verhaal van Misery Lark. Naast het feit dat ze een buitenbeentje is, gaat ze ook nog door het leven als de dochter van de machtigste vampier van Noord-Amerika. Haar rustige leven lijkt voorbij wanneer Misery haar vader besluit om haar te gebruiken voor het tot stand brengen van een wapenstilstand met hun meest gevreesde vijanden – de weerwolven. Om dit voor elkaar te krijgen moet ze trouwen met de Lowe Moreland oftewel, de alfaweerwolf. Wanneer Misery haar toekomstige echtgenoot ontmoet, voldoet hij meteen aan al haar vooroordelen. Hij is wreed, arrogant en gedraagt zich autoritair. Hun relatie lijkt gedoemd om te mislukken, maar Misery is vastbesloten om ervoor te zorgen dat het zal slagen. Zij heeft namelijk persoonlijke redenen om ervoor te zorgen dat het huwelijk lukt. Zelfs als dat betekent dat ze haar leven moet delen met een weerwolf.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Misery. Langzaamaan geeft zij een inkijk op haar leven. Je merkt al snel dat Misery veel doet om haar vader tevreden te stellen. Hoewel… Ze trouwt met de Lowe, de alfaweerwolf, om persoonlijke redenen. Misery was een leuk personage om te volgen doorheen het verhaal. Ze durft de nieuwe regels die haar worden opgelegd bij de weerwolven wel eens te negeren. Doorheen de ogen van Misery leer je verder de roedel kennen. Mijn favoriete personage was dan ook niet Misery, maar Ana. Zij is de zus van Lowe en echt geweldig leuk. Haar humor, de opmerkingen die ze geeft, haar gedrag,… Voor mij maakte zij het verhaal echt compleet.

De relatie tussen Misery en Lowe komt natuurlijk tot stand door het verplichte huwelijk. Al snel merk je, aan de hand van de woordkeuze van de auteur, dat er meer speelt tussen het pasgetrouwde koppel. Desondanks blijft de spanning lang aanwezig, hoewel je als lezer eigenlijk al weet hoe de vork in de steel zit. Dit zorgde er niet voor dat ik stopte met lezen, integendeel zelfs. Ik las het boek in één ruk uit. De enemies to lovers trope is één van mijn favorieten. Wees wel gewaarschuwd voor de spicy scènes die aan bod komen. Dit is zeker geen boek dat thuishoort op de Young Adult afdeling, aangezien Hazelwood zaken erg gedetailleerd beschrijft. Ik zou het dan ook aanraden voor de jongere Young Adult lezers van minstens zestien jaar.

Het boek is een fantasieverhaal dus je verwacht natuurlijk ook wereldopbouw. Er werden elementen toegelicht, maar vaak was het beeld van deze nieuwe wereld niet compleet. Ik miste hier en daar meer diepgang. Persoonlijk denk ik dat Hazelwood haar focus niet lag bij de fantasie aspecten, maar meer bij de relatie tussen Lowe en Misery. Als je dus opzoek bent naar een boek met duidelijke fantasie-elementen die toegelicht worden, kun je deze best overslaan.

Kortom, ‘Bride’ bestaat uit een heerlijke enemies to lovers trope, vampiers, weerwolven en een geweldige grappige zus – Ana. De fantasie-elementen worden niet grondig uitgewerkt en er is de nodige dosis spice aanwezig in het boek. Desondanks, heb ik ontzettend genoten van het verhaal en daarom krijgt het van mij vijf sterren.

Meer recensies van ReadwithIndra