Sterk tweede deel!

ReadwithIndra 24 april 2024
‘Een ijzeren vlam’ is het vervolg van ‘In steen gebrand’. De verwachtingen voor dit boek zijn dus hoog en dolenthousiast begon ik in dit tweede deel.

In het eerste deel maakte je al kennis met Violet. Tegen alle verwachtingen in overleeft ze haar eerste jaar aan het Basgiath Oorlogscollege. Als tweedejaars wordt de training nog wat strenger en ook nu ben je als Rijder niet veilig. De uitdagingen zijn extreem en eisen veel van de studenten. Iedere Rijder worstelt met de proeven, maar dat is nog wel het minste van Violets zorgen. De nieuwe vicecommandant heeft het gemunt op Violet en hij toont duidelijk dat hij haar wil kraken. Ze wordt voor de ultieme loyaliteitstest gezet, want als ze kiest voor Basgiath verraadt ze de man van wie ze houdt. Volhardend doet Violet er alles aan om te overleven terwijl deze strijd woedt. Maar hoe hard ze ook haar best doet, iedere keer slaat de wereld terug.

Dit tweede deel gaat precies verder op het eerste deel. Spanning wordt hierdoor langzaam opgebouwd en het duurde even vooraleer ik weer in het verhaal zat. De wereldopbouw wordt verder uitgewerkt door de auteur en ook andere delen van de wereld worden ontdekt. De kaart, die het boek bevat, is daarom een leuke extra. Op deze manier kan jij je als lezer de fantasiewereld beter voorstellen. Naast de wereldopbouw, zijn er ook een heleboel nieuwe personages die hun intrede doen in dit tweede deel. Het is dus belangrijk om je hoofd erbij te houden want ook de politieke conflicten komen aan bod.

Het verhaal wordt opnieuw verteld vanuit het perspectief van Violet. De band met dit personage is dus erg sterk en je begint haar beweegredenen steeds beter te begrijpen. Doorheen het verhaal doorgaat zij een bepaalde groei en hierdoor is zij niet meer het zwakke meisje waarvoor iedereen haar ziet. De relatie die Violet heeft met Xaden komt natuurlijk ook aan bod. Hier worden herkenbare thema’s aangehaald die een rol kunnen spelen in een relatie. Ze maken samen de nodige obstakels mee, maar bovenal merk je dat hun liefde voor elkaar erg sterk is.

Bij de eerste hoofdstukken miste ik spanning, maar naar het einde toe komt deze in een stroomversnelling. Er gebeuren allerlei dingen in het boek en je wilt als lezer echt weten hoe het nu gaat eindigen. Uiteindelijk wordt het verhaal afgerond met een cliffhanger. Ik kan dan ook niet wachten op het volgende deel!

Ten slotte wil ik nog aanhalen dat Zomer en Keuning dit boek in een schitterend jasje heeft gestoken. De zijkanten bevatten niet alleen draken, maar ook een gigantisch kasteel. Als je het boek opent, zie je een gedetailleerde kaart van de wereld. Het is dus een echte aanwinst voor in de boekenkast!

Kortom, ‘Een ijzeren vlam’ stelde zeker niet teleur. Je leert de personages nog beter kennen en de fantasiewereld wordt verder opgebouwd. Ook de nodige dosis liefde komt aan bod. Op spanning is het even wachten, maar wie geduldig is wordt zeker beloond. Daarom krijgt het boek van mij vijf sterren.

Meer recensies van ReadwithIndra