Indrukkwekkende vrouwen

Renate 19 februari 2024 Hebban Team
Heather Morris is een auteur waarvan haar boeken vaak geïnspireerd zijn rond de Tweede Wereldoorlog.
Dit verhaal speelt zich af in voormalig Nederlands Indië, , waar veel jappenkampen waren. Hiermee geeft ze ons een beeld van hoe het leven er daar aan toe ging. Een geschiedenis die vaak veel minder bekend is dan alles rond de Tweede Wereldoorlog in Europa. Het is een hartverscheurend op waarheid geïnspireerd historische roman dat verteld wordt vanuit het perspectief van verschillende vrouwen.
En dan vooral vanuit de Australische verpleegster Nesta en Norah, via deze vrouwen krijg je mee hoe het leven was in de 3 jaar en 7 maanden dat ze in verschillende kampen zaten.
Vrouwen die hun mannetje stonden en toch steeds probeerden met hun bezetter te praten in de hoop dat hun omstandigheden verbeterden.

Het verhaal wordt chronologisch verteld waardoor je hebt een goed beeld hebt van in welk deel van de oorlog het zich afspeelt. Ook kun je tijdens het lezen duidelijk merken dat de omstandigheden in de kampen steeds slechter worden en dat het echt barbaars was.
Het is dan ook een ontroerend verhaal, waar je echt wel met de vrouwen mee gaat leven. Ik kan gewoon niet begrijpen dat wij mensen elkaar dit allemaal aan kunnen doen. Het is dan ook belangrijk dat deze verhalen verteld blijven worden.

De fijne en prettige schrijfstijl maakt dat je gauw in het verhaal zit en je zelfs de gruwelijkheden 'gemakkelijk' kunt lezen, waardoor het toegankelijk is voor een breed publiek.
Ook heeft ze een beeldende schrijfstijl waardoor je alles zo voor je kunt zien.
Toch is ze er ook in geslaagd om het verhaal ook hoopvol te houden, er zit enorm veel kracht in al deze sterke vrouwen.
Ook kun je tijdens het lezen merken dat Heather Morris gedegen research heeft gedaan en het belangrijk vond om de vrouwen zo echt mogelijk neer te zetten, ze laat ons tijdens het lezen nadenken over wat jezelf zou doen, een vraag die je onmogelijk kan beantwoorden

Ook het nawoord is zeker de moeite waard om te lezen. Door het dankwoord van nichten van Nesta en de kleinzoon van Norah gaan de vrouwen nog meer voor je leven en krijg je een beeld hoe ze de oorlog uit zijn gekomen. Door de landkaart en de foto's die in het boek zijn opgenomen ontdek je hoe hun reis is verlopen en hoe de vrouwen eruit zagen.

De vrouwen van het kamp is een heftig maar ook een mooi en hoopvol verhaal. Een verhaal over de geschiedenis dat verteld moet blijven worden.

Harper Collins bedankt dat ik dit boek voor jullie mocht lezen.

Meer recensies van Renate