ademen tot in je ziel

romers02 23 juni 2023

De titel, ademen tot in je ziel, sprak tot mijn verbeelding, aangezien ademen niet meer zo vanzelfsprekend is wil ik graag leren en lezen over ademen.
De omslag past perfect bij de titel. Ademen betekent lucht en lucht staat voor blauw en al zijn kleurschakeringen.
Met 179 pagina’s is het geen dikke pil wat ook niet past bij dit onderwerp, je hebt je handen al vol om alle oefeningen tot in de puntjes uit te voeren.
De auteur, Marleen van den Hout, neemt je mee op reis met alleen de ademhaling als bagage, een hele interessante ontdekkingreis. Wat voor reis het verder wordt hangt af van je eigen ademhaling en motivatie en dat laatste heb je wel nodig.
Halverwege mijn reis was ik al buiten adem en was mijn conclusie dat er voor mijzelf nog heel wat winst valt te halen door de oefeningen steeds opnieuw te herhalen net zo lang tot mijn eigenwijze lijf deze ademhalingsoefeningen ook ten volle kan toepassen.
Dit boek zet je wel aan het denken en ook leerzaam want de aanname dat alleen de buikademhaling de juiste manier is kan je na het lezen van dit boek wel loslaten. Over het algemeen wordt er in de gezondheidszorg de focus gelegd op de buikademhaling en dus ook de inademing maar de auteur legt juist de focus op de uitademing en voor mezelf ligt daar nu juist mijn probleem, bij het uitvoeren van de eerste oefening raakte mijn ademhaling al in de knoop. Het was mij al snel duidelijk dat ik nog een lange weg te gaan heb maar oefening baart kunst.
Het boek leest prettig, in duidelijke taal wordt beschreven wat voor gezondheidswinst je kunt maken door op de goede manier adem te halen. Door op de juiste manier adem te halen ontspant je lijf van kruin tot je bekken en leer je uiteindelijk alles los te laten wat je al die jaren hebt aangespannen. Enig minpuntje vind ik wel de talloze herhalingen van de oefeningen dat maakt het soms dat je aandacht verslapt en denk ik, ik heb het nu wel gelezen.
Ademen tot in je ziel is een hernieuwde kennismaking met je eigen ademhaling, waar liggen jouw knelpunten bij de ademhaling, hoe kan ik op een goede manier ontspannen van om zo innerlijke rust te creëren en te behouden.
Ik denk zelf dat dit boek je past aanspreekt als je belangstelling hebt voor dit onderwerp en het is zeker een goed boek om op een andere manier naar ademhaling te kijken.
Een mooi citaat uit dit boek is, adem haal je niet, adem is er

Meer recensies van romers02