onzichtbare wonden

romers02 22 augustus 2023

Dit boek, onzichtbare wonden raakte een gevoelige snaar. Jezelf bevrijden uit een ongelukkige en ondermijnende relatie is voor veel vrouwen een enorme uitdading. Kan dit boek je de sleutel aanreiken om jezelf te bevrijden uit zo’n destructieve relatie? De omslag met het hart als sleutelgat past perfect bij dit boek.
De auteur, Kay Douglas, psychotherapeut en ervaringsdeskundige, pak je figuurlijk gesproken bij de hand om samen een emotionele reis af te leggen met als doel de sleutel te vinden om je te bevrijden van een relatie die afbreuk doet aan je ware zelf.
De focus ligt voornamelijk op de man – vrouw relatie en de vele vormen van machtmisbruik tussen de man en de vrouw. Een groot pluspunt van dit boek is dat de auteur verhalen heeft gebruikt van vrouwen die dit zelf hebben meegemaakt, het zijn veel verhalen, misschien zelf wel te veel maar de verhalen zijn wellis waar verschillend maar gevoelens van angst, verdriet, boosheid en machteloosheid zijn de gezamenlijke deler. Verhalen waarvan je kippenvel krijgt, die je strot dichtknijpen want die vrouw kan jij zijn of je vriendin, je zus of je buurvrouw.
Behalve de verhalen over de impact over het machtmisbruik krijg je als lezer ook een stappenplan hoe jij kan handelen als je eenmaal die moeilijke beslissing hebt genomen om voor jezelf te kiezen. Ook kinderen komen aanbod, ook zij krijgen veel te verduren binnen zo’n relatie, adviezen hoe je daarmee om kunt gaan lees je ook in dit boek.
Er staat zoveel informatie in dat het te veel is om dit allemaal te benoemen. Een ding is zeker de auteur schrijft duidelijk en verwoord het zo dusdanig dat het nergens belerend overkomt.
Een mix van kennis, kunde en empathie vormen dit boek.
Het heeft mij weten te raken niet omdat ik zelf zo’n partner heb maar wel bekend ben met verstoorde relaties en welke impact dat op je kan hebben.
Door het lezen van dit boek wordt je weer eens met de neus op de feiten geduwd dat het hebben van een gezonde relatie niet zo vanzelfsprekend is. Er valt nog een wereld te winnen om mannen te laten inzien dat hun gedrag niet meer van deze tijd is. Dat geldt trouwens voor elke relatie waarbij machtmisbruik de boventoon voert.
Ik zou het zeker aanraden om dit boek te lezen. Een stemmetje diep in mij zegt dat de man die dit leed veroorzaakt dit boek zou moeten lezen maar de stem van de realiteit weet dat dit niet zal gebeuren en dat alleen vrouwen dit boek zullen lezen.
Ik hoop oprecht dat dit boek vrouwen gaat helpen die te maken met een destructieve relatie en met het lezen van dit boek zich gesteund voelen om die stap te nemen om uit de relatie te stappen.

Meer recensies van romers02