Ben ik een empaat ?

romers02 23 januari 2023
Ben ik een empaat of anders gezegd ben ik hooggevoelig? De titel sprak mij wel aan het wekte mijn nieuwsgierigheid, er zijn immers al heel wat boeken over dit onderwerp verschenen, zou dit boek mij dan wat nieuws vertellen? En ja dit boek is echt een aangename verrassing, de auteur zelf een empaat heeft een analytische achtergrond, ze studeerde toegepaste wiskunde aan de universiteit en werkte later bij de luchtmacht, niet iets wat je van een auteur en empaat verwacht maar dat is nu de juist de kracht van dit boek. Geen hoogdravende toon, geen wij zijn zo bijzonder, geen zweverig gekletst maar duidelijke uitleg wat empaat zijn nu is en wat wij daar in het dagelijkse leven mee kunnen. Wij zijn allemaal spirituele wezens met menselijke trekken, wauw wat een krasse uitspraak.
Empaat zijn leer je niet dan ben je al bij je geboorte, het staat los van het feit of we nu goede of minder goede karaktertrekken hebben. Veel empaten worstelen met hun gave en ze zetten deze over het algemeen voor iedereen in behalve voor zichzelf. Een mooie uitspraak van de auteur, hoe kun je een ander helpen als jij je zelf niet eens kan helpen als je niet eens contact hebt met je eigen lichaam? Hiermee legt ze de vinger op de zere plek en al lezend bij dit hoofdstuk kan je alleen maar je hoofd schudden van verbazing. Ze benoemt een aantal aspecten wat er gebeurd als we niet in ons lichaam zijn en dat is zeer treffend.
Dit boek lees niet als een leesboek, het is meer een gids die je op willekeurige bladzijde kunt openslaan en datgene lezen of oefenen wat voor jou op dit moment belangrijk is. Je krijgt tal van oefeningen aangeboden om je energieveld op peil te houden, te reinigen, energielekken te stoppen en handvatten om met je gave op een positieve manier om te gaan. Voorafgaande aan de oefeningen geeft de auteur ook aan waarom wij juist nu op dit moment op de arde rondlopen? Wat is de reden waarom wij nu leven? Wij als empaten, we zijn de nieuwe menselijke blauwdruk. We hebben op zielsniveau gekozen om de mensheid te helpen en meer bewustzijn creƫren vanuit het hart. We leven dan vanuit een ander trillingsniveau, een veel subtielere energie, dat is na mijn mening een hele mooie opdracht.
Dit boek zou bij iedere hooggevoelige in de boekenkast moeten staan en zeker de moeite waard voor mensen die nog zoekende zijn hoe om te gaan met hun hooggevoeligheid en nog weinig of niks over dit onderwerp hebben gelezen. Maar waarom dat nu juist dit boek? Er zijn al zoveel boeken over dit onderwerp geschreven, het antwoord hierop is eenvoudig, dit boek geeft de empaat hoop.
Als je zoals de auteur als kind geen flauw besef heb gehad van hooggevoeligheid, afstudeert met een wiskundige graad en door de vele levenslessen en bewustwording je leven zo radicaal kan veranderen, de auteur werkt nu als sjamanistische dominee, auteur en therapeut, dan krijg je als beginnende empaat hoop. Hoop op zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en hoop een leven wat beter bij je past.

Meer recensies van romers02