Veel potentie, maar de uitwerking is wat minder

Romi 04 augustus 2020
De executie greep meteen mijn aandacht met de achterflap. In tijden als deze (waar het al gebeurd dat mensen op het internet lachen met de dood van een activist, die op camera is vastgelegd) lijkt dit boek heel relevant. Helaas sloeg het de bal voor mij een beetje mis en blijf ik vooral op wat op mijn honger zitten.

Het positieve aan dit boek is dat het concept heel erg interessant is en het echt leest als een trein. Hoewel ik geen al te grote fan was van het boek, heb ik toch wel kunnen genieten van de leeservaring. Er worden doorheen het verhaal genoeg nieuwe vragen aan bod gebracht, waardoor je toch steeds nieuwsgierig blijft.

Helaas houdt mijn lof voor het boek daar ook wat op. Door de format die de auteur gekozen heeft, met maar liefst vier ik-personen, heb je als lezer weinig tijd om je aan de personages te hechten, zeker met een totaal van slechts 250 pagina's. Ook de personages zelf klonken in mijn hoofd niet verschillend genoeg om ze echt van elkaar te kunnen onderscheiden. Hoewel de personages ook ieder een heel andere en heel interessante achtergrond hadden, voelden ze voor mij toch heel oppervlakkig. Dit kan opnieuw een gevolg zijn van de vele vertelperspectieven, waardoor er heel veel achtergrond in één keer op je afkomt en het niet wat meer gespreid is, wat meestal mijn voorkeur heeft.

Er was een goede poging tot worldbuiling, maar voor een boek dat worldbuilding als belangrijkste aantrekkingskracht heeft, bleef ik toch wat op mijn honger zitten. Ik denk dat er heel veel interessante aspecten van de wereld niet onderzocht zijn, wat wel jammer is.

Ik heb wat problemen met het plot, vooral de tweede helft. Deze problemen gaan echter in op spoilers, dus veel kan ik er niet over zeggen, behalve dat ik met heel erg veel vragen bleef zitten en het voor mij allemaal heel onlogisch liep. De pacing in dit tweede deel was volgens mij ook veel te snel om er een bevredigende conclusie van te maken.

Over het algemeen heeft dit boek dus zeker wel potentie en zie ik ook echt wel talent om een spannend, engagerend verhaal te schrijven. Helaas blijven veel aspecten van dit boek echter onderontwikkeld, waardoor het minder goed is dan het zou kunnen zijn.

Meer recensies van Romi