Indrukwekkend, maar wat afstandelijk

Samantha 13 december 2020
De moeilijke (en vele !) namen van de personages en het verspringen van de tijd tussen de jaren 50 en de jaren 70 zorgden ervoor dat ik moeilijk in het verhaal kwam. Desalniettemin zitten er pareltjes van zinnen tussen en wist de schrijfster mij bij tijd en wijle echt te raken met het lot van de Vietnamese bevolking.
Nu ik het boek uit heb merk ik dat het verhaal mij toch meer heeft aangegrepen dan aanvankelijk gedacht. Hoewel ik mij als lezer meer onderdeel had willen voelen van de gebeurtenissen, zijn het toch vooral de harde feiten die de impact van een land in oorlog op het dagelijks leven op een schrijnende manier illustreren. De machteloosheid en onmenselijkheid ten tijde van de landhervormingen, verscheurde families en onzekerheid over de terugkeer van dierbaren. Maar ook compassie, hoop en de waarde van vrede zijn belangrijke thema’s in dit boek die bovendien ons eigen leven in nieuw perspectief helpen plaatsen.
Dit boek heeft mij inzicht gegeven in de voor mij onbekende geschiedenis van Vietnam. Een prachtig boek, maar wellicht een te groot en te complex onderwerp om volledig tot zijn recht te laten komen in 420 pagina’s.

Meer recensies van Samantha