Onze lotsbestemming staat met onzichtbare inkt op ons voorhoofd geschreven

Samantha 26 maart 2020
“Roya’s moeder zei altijd dat onze lotsbestemming bij de geboorte op ons voorhoofd staat geschreven. Je kunt het niet zien of lezen, maar het staat er toch echt in onzichtbare inkt, en het leven volgt dat pad, wat er ook gebeurt”. Op dit punt spoelt de tijd terug en word je als lezer meegezogen in een heerlijk liefdesverhaal waarmee je de sores van alledag even kunt vergeten. Dankzij het beeldend taalgebruik van Marjan Kamali waan je je in het sprookjesachtige Teheran van de jaren vijftig. Roya en Bahman ontmoeten elkaar in de boekhandel van meneer Fakri. Het is liefde op het eerste gezicht. Ze denken nog een heel leven samen voor zich te hebben wanneer er een coup wordt gepleegd, die Iran voor altijd zal veranderen. Ze verliezen elkaar uit het oog, tot bijna veertig jaar later, wanneer Roya door de speling van het lot eindelijk de kans krijgt om Bahman de vragen te stellen die haar al die jaren achtervolgd hebben. Waarom had hij haar daar op het plein in de steek gelaten? De sprongen in de tijd, de kleurrijke personages, de voelbare emoties tegen een achtergrond van politieke spanningen en de veranderende rol van vrouwen, maken dat het verhaal boeiend blijft tot het eind. En dat het bovendien zoveel meer is dan een liefdesroman! Een aanrader voor iedereen die in deze tijden van corona andere werelden en culturen wil ontdekken. Een zeer geslaagde ontroerende roman over een verloren liefde, troost en de speling van het lot.

Meer recensies van Samantha