Ze wist wat ze waren: trekvogels, net als zij

Samantha 17 november 2020
De onafhankelijke, gefortuneerd Léonie Osterrieth heeft mijn hart gestolen! Ze organiseert culturele salons in haar stadspaleis aan de Meir in Antwerpen. Musici, schrijvers en kunstenaars zijn bij haar te gast. Tijdens een van deze bijeenkomsten ontmoet zij de jonge Adrien de Gerlache. Ze raakt in de ban van zijn wens om een expeditie naar Antarctica te leiden en besluit hem te helpen. Er bloeit een warme genegenheid tussen hen. Adrien is de commandant van een internationale bemanning, onder wie de Noor Roald Amundsen en yankee Frederick Cook. De driemaster ‘de Belgica’ vertrekt op 16 augustus 1897 vanuit Antwerpen. Het wordt een wervelende reis, maar in het pakijs bij de Zuidpool loopt het mis. Als er geen nieuws komt, vreest Léonie het ergste...

Het boek is vlot geschreven. Sommige passages over het gevoelsleven van de thuisblijvers of beschrijvingen van de driemaster hadden wat mij betreft uitgebreider gemogen. Janzing heeft enorm veel research gedaan en strooit quasinonchalant met relevante, historische wetenswaardigheden. Smullen dus voor liefhebbers van historische romans! Ik heb regelmatig Wikipedia erbij gepakt waardoor de personages en de expeditie nog meer gingen leven.

Dat het verhaal uit verschillende perspectieven wordt verteld, maakt het extra dynamisch. Niet alleen krijgt de lezer een kijkje in het leven van het thuisfront: de vrouwen en echtgenotes in het historische Antwerpen, die met spanning wachten op een brief of telegram van hun geliefden. Ook leef je mee met de verschillende bemanningsleden op het schip, hoog en laag in rang, die onder erbarmelijke omstandigheden op de Zuidpool overwinteren.

Ik heb enorm genoten van dit boek. Het is avontuurlijk, sfeervol, rijk en stilistisch mooi geschreven. Een must-read voor liefhebbers van historische romans!

Meer recensies van Samantha