Uniek boek over de geschiedenis van Noorwegen

In het boek Storm van de serie de zeven zussen geschreven door Lucinda Riley (1971) wordt het verhaal beschreven van zus Ally D’Aplièse. Op het moment dat Pa Salt overlijdt is Ally op zee met haar verloofde Theo Falys-Kings. Door het overlijden van haar vader krijgt zij net als haar andere zes zussen informatie over afkomst. In eerste instantie besluit zij nog niets te doen met de informatie. Echter door een noodlottig incident besluit zij haar zeilcarriere vaarwel te zeggen en op zoek te gaan naar haar afkomst in Noorwegen.

Ook in het tweede deel van de zeven zussen wordt het verhaallijn steeds omgewisseld van Ally naar haar voorouder, Anna Andersdatter Landvik.Het enige verschil is dat naar verloop van tijd het verhaallijn van Anna Andersdatter stopt en verder gaat met Anna's kleinzoon Pip Halvorsen. Bij Pip's verhaallijn word je meegenomen naar periode die zich afspeelt rondom de Tweede Wereldoorlog. Ook bij dit verhaallijn is het duidelijk dat Lucinda haar historisch onderzoek goed heeft verricht. De historische feiten rondom de Tweede Wereldoorlog en de maatregelen die er worden genomen tegen joden wordt op de juiste manier weergeven. Daarnaast belicht Lucinda ook redelijk onbekend onderwerp, namelijk de WOII in Noorwegen. Hierdoor ben ik als lezer meer te weten over de hoe de WOII verliep in Noorwegen.

Desalniettemin was ik sceptisch of dit deel van de zeven zussen het eerst deel zou kunnen overtreffen.Echter kan ik volmondig met een ''Ja'' zeggen dat dit wel het geval is. Lucinda heeft een boek geschreven die niet vergelijkbaar is met boek dat het verhaal vertelde van oudste zus Maia. De achtergrondinformatie (over de geschiedenis van noorwegen) die er onbewust door schrijfster Lucinda wordt gegeven maakt het boeiend boek om te lezen. Het heeft mij ook doen besluiten om reistrip te plannen naar Noorwegen om de plekken die er genoemd wordt in dit boek te bezoeken.De enige kanttekening die bij dit boek kan worden gemaakt is dat het boek begint met een herhaling van het eerste boek. Echter begrijp ik de keuze van schrijfster Lucinda voor deze aanpak wel, omdat de delen zo niet op chronologisch volgorde hoeven worden gelezen.

Het boek is zeker een aanwinst om in je boekenkast te hebben!

Meer recensies van Historywoman1994