Sterke onafhankelijk vrouw

Historywoman1994 11 januari 2020
Mijn verhaal (2018) verteld het levensverhaal van voormalig First Lady MIchelle Obama. Zij is de echtgenote van de 44e Amerikaanse president Barack Obama, die van 2009 tot 2017 regeerde. In dit boek wordt er niet alleen aandacht besteedt aan haar huwelijk met 44e president Barack Obama maar wordt ook aandacht besteedt aan de jeugd van Michelle Obama. Ik vind het zeer inspirerend boek om te lezen dit komt mede door de vlotte schrijfstijl van Michelle Obama.

Ondanks dat het boek enige tijd is verschenen is er nog steeds ruime aandacht om het boek te lezen. Dit komt mede doordat er recentelijk een dagboek is verschenen die gebasseerd is op dit boek. Het dagboek helpt om de lezer te reflecteren op je persoonlijke doelen/uitdagingen en familiegeschiedenis.
Het verhaal dat Michelle Obama heeft geschreven begint bij haar geboorte van Michelle. In het boek is te lezen dat Michelle schrijft dat zij in een mileu opgroeide waar het onveilig was op de straten. Desondanks weerhield het de ouders van Michelle er niet van om bij te pakken neer te zitten. Michelle schrijft ook in haar boek dat haar ouders er alles voor deden om haar een goede toekomst te geven. Dit betekende dat naarmate dat zij merkten dat op de kleuterschool Michelle niet genoeg werd uitgedaagd er werd gekozen voor een andere school.
Bij het kiezen van een middelbare school voor Michelle werd er door haar ouders er niet voor gekozen om juist de middelbare school te kiezen die zich bevond in hun buurt. Haar ouders koos juist voor de beste (intenationale) middelbare school.Michelle geeft in het boek weer dat zij het soms wel moeilijk had op deze school. Vooral het lange reizen naar deze school was niet fijn. Maar ook op deze school werd zij bewust dat zij onderwijs volgde op een ''witte'''middelbare school. Het gesprek met de decaan van de middelbare school bevestigde dit nog meer toen zij zei dat Michelle geen Princeton-materiaal was. Dit weerhield Michelle er niet van om zich aan te melden bij Princeton. In het boek is ook te lezen dat Michelle geen neiging had om na het behalen van haar diploma terug te gaan naar deze decaan om tegendeel te bewijzen. Zij vond het niet de moeite waard was om haar aandacht aan te spenderen. Er waren andere activiteiten waar zij liever haar aandacht aan wilde besteden.

Ondanks dat ik het wel had verwacht wordt er niet al te veel aandacht gespendeerd aan de tijd die de familie Barack heeft gespendeerd in het Witte huis. De meeste bekende situaties waar Barack tijdens zijn presidentschap meer te maken heeft gehad worden nog wel uitgelicht hierbij kan er worden gedacht aan de situatie rondom Osama Bin Laden. Ik vind dit ook wel passen bij het verhaal dat Michelle heeft geschreven aangezien het ook haar verhaal is en niet die van haar man Barack. Juist dit tijdperk wordt er aandacht besteedt aan de kinderen van Michelle en Barack. Er is ook te lezen dat zij het af en toe moeilijk heeft met het feit om moeder te zijn voor haar kinderen Malia Ann en Sasha en tegelijk First Lady. Het loslaten van haar kinderen tijdens buitenlandse reizen die zij vaak moet maken met haar man vind zij dan ook lastig. En dit vind ik ook zeer begrijpelijk. Toch wilt Michelle een normale jeugd creeren voor haar kinderen en dit is dan ook te lezen in het fragement als haar oudste dochter Malia naar haar Prom gaat en wordt opgehaald door haar vriend bij het Witte huis.
Het aantreden van de huidige president Trump heeft ook enige aandacht in het boek van MIchelle. Het beeld dat tijdens de inauguratie Trump is verspreidt in de media waar Michelle chagrijnig gezicht toont heeft zij met opzet gedaan. Ook zij is bang dat alle hervormingen (die haar man) op gebied van gezondsheidszorg heeft ingevoerd worden teruggedraaid. Toch geeft zij aan dat zij geen ambitie heeft om president te worden, zoals zij al eerder in het boek heeft verteld. Heeft zij niks met de politiek ze steunde haar man alleen omdat zij geloofde in de ambities van hem.

Ik vind het verhaal dat Michelle heeft geschreven een goed verhaal dat mij zeker heeft geinspireerd om als vrouw het beste uit je zelf te halen. Michelle bewijst maar dat het mileu waaruit je komt er niet voor hoeft te zorgen dat je toekomst van te voren al vast staat. De voorsprong die een ander heeft hoeft er niet voor te zorgen dat hij/zij slimmmer is dan jij. Ondanks dat Michelle ervoor kiest om haar eigen baan op te geven heeft zij haar positie als First Lady gebruikt om andere ''dingen'' voor elkaar te krijgen. Deze activitieiten waren haar eigen ding waar haar man Barack principe niks mee te maken had. Hiermee heeft Michelle de defintie van First Lady in mijn ogen verandert in een onafhankelijk vrouw in die ook haar bijdrage mag leveren.

Meer recensies van Historywoman1994