Een internationaal verhaal in een Nederlands jasje

Samuel Derous 03 augustus 2020 Auteur
Voor de indie-leesclub heb ik dit boek mogen lezen. Ik had er veel over gehoord en daarom heeft mijn nieuwsgierige ik zich ingeschreven, want ik ben altijd een beetje argwanend naar indies toe.
Ik kan vertellen dat het boek mijn verwachtingen ver heeft overtroffen. Het doet me vaag denken aan internationale bestsellers zoals van Ludlum of zelfs van Wood. Het heeft alle ingrediënten van een spionage thriller, terwijl ik in eerste instantie dacht aan een fantasy door de ondertitel: "De Pest meester".
Vooral de personages doen dit verhaal heel goed draaien. Ze zijn bijzonder kleurrijk en gedetailleerd uitgetekend waardoor je een nauwkeurig beeld van hen krijgt en met hen meeleeft. Li, de dakloze vrouw die onderliggend wel sterk is maar veel trauma's uit haar jeugd meezeult, Arjen die een relatie heeft gehad met de vijand en nu voluit kiest voor zijn huisdier en Maan, natuurlijk, het kleine meisje die haar kat boven alles wilt stellen. Want daarover gaat het verhaal. Er is namelijk een virus uitgebroken en men denkt dat het door (huis)dieren wordt verspreid. Al snel wordt er een taskforce opgezet die op het verbod op het houden van huisdieren moet toezien. Enkelen willen hier echter geen afstand van doen en gaan de uitdaging aan om met hun huisdier te vluchten. Maar worden ze werkelijk geholpen om vrijgeleide te krijgen met hun huisdier of worden ze juist door de vijand om de tuin geleid? Het boek is bijzonder actueel in deze covid-19 tijden al was het al voor deze pandemie geschreven. Maar ook de andere ingrediënten maken er een bijzonder interessant boek van en laat ons nadenken over zoiets als de rol die een regering kan spelen om onze vrijheden te beperken onder het mom van de volksveiligheid.
Ik heb dit boek vier sterren gegeven omdat het bijzonder goed geschreven is, en niet moet onderdoen voor andere boeken in zijn genre. Het laat je niet los tot je aan de laatste bladzijde komt. En zelfs dan, want het boek heeft een einde dat verlangt naar een vervolg die ik met veel liefde ook terug zal lezen. Toch heb ik hier en daar wat plotvragen die er misschien beter waren uitgehaald want ze ontsieren voor mij het verhaal een beetje.

Meer recensies van Samuel Derous