Kamp Alpha 2021 gaatverder waar Kamp Alpha 2020 is gestopt

Samuel Derous 09 juni 2021 Auteur
Kamp Alpha 2021 gaat verder waar Kamp Alpha 2020 is gestopt. De shock over het feit dat iemand een jaar voor het begin van de pandemie rond Corona een boek schrijft over een pandemie, die eigenlijk al snel een complottheorie zou kunnen zijn, is er nu natuurlijk wel af. Je merkt dan ook enkele dingen die beschreven staan die ze uit de Pandemie van Corona heeft meegenomen. Dat maakt het lekker nog actueler. Arjen is uit het ziekenhuis, waarin hij was beland op het einde van Kamp Alpha 2020, maar er is iets vreemds met hem aan de hand. Net zoals met de zuster van Maan trouwens. Hij herinnert zo weinig en zijn rebels gedrag en vraagtekens lijken te worden onderdrukt. Heeft het sapje dat hij elke dag graag drinkt er iets mee te maken? We worden via verschillende beelden opnieuw in het leven geworpen van verschillende personages, ook enkele nieuwe, die vaak precies iets lijken te hebben met het complot. Zo zijn Maan en haar zuster dochters van de eerste minister die een voorname ontwerper is van het complot, Lisette blijkt de dochter te zijn van de baas van het kamp... Alles valt dus in zijn plooi, maar het wordt nooit voorspelbaar of maar al te toevallig.

Suzanna Esther schrijft mooi en dan kom je met veel weg, denk ik. Zo vind ik Kamp Alpha 2021 een beetje traag (en het is duidelijk dat er nog een vervolg op moet komen), maar het stoort niet omdat het wel spannend blijft en Suzanna Esther haar woorden en zinnen afweegt zodat er nooit een zin of woord teveel in staat.
De personages zijn de kracht van het verhaal, dat was al zo in Kamp Alpha 2020, maar in dit vervolg is dat nog veel meer het geval. Zij dragen het verhaal. Vooral met Lisette voel je enorm mee omdat het vaak lijkt alsof zij nog de enige is die zich echt vragen stelt over het kamp. Tegelijk met Maan trouwens, een jong meisje waarop je meteen verliefd wordt, juist omdat ze echt zo jong overkomt: naïef, met haar hart op de tong, maar o zo lief.

Kamp Alpha 2021 is dus zeker een aanrader en zou eigenlijk wat meer aandacht mogen krijgen. Let wel, ik zou aanraden om eerst Kamp Alpha 2020 te lezen, omdat dit boek er een direct vervolg op is, de personages worden dus niet meer geïntroduceerd en het verhaal begint ergens in het midden.

Meer recensies van Samuel Derous