Een kijkje in het hoofd van iemand met autisme

Samuel Derous 21 november 2020 Auteur
Zondagsleven begint ongeveer waar zondagskind is gestopt. In Zondagsleven worden we geconfronteerd met de volwassen Jasmijn, haar autisme en de problemen die dat geeft vooral in het leven van een volwassene: werk, liefdesrelatie... En judith Vink beschrijft deze problemen zowel ingrijpend, aangrijpend als met humor. Zeker haar struggles op het werk en de botsingen die ze krijgt met haar leidinggevenden zijn zowel triest als grappig.
Zondagsleven vind ik beter geschreven dan Zondangskind omdat de kinderlijkheid eruit is gehaald, Zondagsleven is meer een roman dan een biografie, Judith Visser noemt het zelf autifictie, verwacht dan ook niet het absoluut waargebeurd verhaal van Judith Visser want dit is dit niet; zo krijgt Jasmijn Vinker haar diagnose als jonge twintiger terwijl Judith Visser pas haar diagnose in het midden van haar dertiger jaren zou krijgen. Het is dus misschien meer dan wat anders een "wat als" verhaal. In dit verhaal kan Judith Visser dingen die in haar eigen leven zijn gebeurd plaatsen in de kleur van haar autisme en zo weet Jasmijn Vink veel meer de vinger op de zere wonde te leggen.
Ik vond het één van de betere boeken die autisme als één van de onderwerpen heeft omdat er niet belerend over wordt gedaan, er wordt ook niet een oordeel over de maatschappij getrokken die niet openstaat voor iemand met autisme. Zondagsleven is boven alles een eerlijk relaas van een vrouw die probeert te overleven in een maatschappij waarin ze precies niet thuishoort. Jasmijn Vink heeft in zekere zin wel het geluk gehad dat ze iets vond waar ze haar passie van kon maken en die passie ook kon verzilveren, waardoor ze weg kon uit de sleur van een werk die voor haar autistisch brein eigenlijk veel te zwaar was. Ook haar relatie met Nick wordt eerlijk weergegeven, soms heb ik het idee dat de echte Nick (laat ik zijn naam niet noemen) het op sommige punten toch pijnlijk moet vinden hoe het in het brein van Jasmijn Vink aan toeging, zeker in het begin van hun relatie.

Zeker een aanrader voor zowel mensen die geïnteresseerd zijn in autisme als mensen die graag romans lezen... Het is niet alleen een verhaal over autisme, het is ook gewoon een goed verhaal.

Meer recensies van Samuel Derous