~Dit boek wil je gewoon al lezen door de unieke cover.~

Sanleest 16 december 2022
Het verhaal begint met Moira die haar broer en zus helpt op Halloween, tijdens een wicca ritueel. Ze verwachten natuurlijk niet dat hun bezwering werkt. Waren ze daar even verkeerd. Ze belanden kilometers ver in een mysterieus landschap. Het lijkt wel een vage droom of eerder een illusie die tot leven is gewekt. Maar dan ziet ze in een cirkel een knappe donkerharige jongen zitten. Al snel probeert ze hem te redden. Want wie houdt hem vast? Ze kan de droom niet wegwuiven. Hayko kijkt op en ziet plots Moira. Iedere avond krijgt Moira zulke dromen, het lijken wel nachtmerries.

Elke scene in het boek is enorm beeldend geschreven. Daardoor voelde ik mij al snel één met de personages en het verhaal. Het lijkt wel alsof het je familie is. Het voelt zo aan omdat je meegroeit met de personages.

Moira is één van de personages, je leest vooral uit haar standpunt. Ze is een jonge vrouw, die studeert aan de kunstacademie. Met haar adhd heeft ze het niet altijd gemakkelijk. Gelukkig is haar familie er voor haar, het is een warme familie waarin je gewoon wilt op groeien. Ze hebben een unieke band en daardoor proberen ze samen het mysterie van Hayko op te lossen. Naarmate het verhaal vordert komt Moira voor haar zelf op. Er veranderen ook wat persoonlijke dingen voor haar. Dat vond ik echt een extra troef voor het verhaal. Je voelt gewoon mee met haar en Hayko. Op een gegeven moment had ik het zelf even moeilijk. Toen dacht ik even Jen Minkman wat doe je mij aan.

Het verhaal heeft me zeker niet teleurgesteld maar eerder verrast. Over elk detail is goed nagedacht, de scenes passen mooi samen en dat is heel belangrijk in dit genre.

Damn dat einde:

Naarmate het verhaal vordert komt het einde dichterbij. Er word voor de lezer heel wat duidelijk. Het mysterie rond Hayko wordt stilletjes aan opgelost door Moira en haar familie. De schuin gedrukte tekst in het boek wordt ook opgehelderd. Je vragen zullen beantwoord worden en al snel volgt het einde. Het is een einde vol verdriet, spanning en oh wat gebeurt er nu. Het is een open einde. Je kan als lezer verder fantaseren over Moira en Hayko. Of je kiest er voor om het bonus verhaal te lezen. Dan weet je onmiddellijk ook hoe het afloopt voor hun.

~ Conclusie: ☆☆☆☆ sterren ~

Het laatste licht krijgt vier prachtige sterren. De overgang van het cursief naar het hoofdstuk was soms wel even wennen. Los daarvan heb ik genoten van het avontuur met Hayko en Moira die samen opzoek gingen naar een oplossing. Ik vond het ook interessant om te lezen over religie, bezweringen en magische dromen vol avonturen. Kortom een aanrader!

Meer recensies van Sanleest