Goden uit de oudheid in een hedendaags jasje

Sanne de Graaf 19 februari 2024 Hebban Recensent
Persephone, de godin van de lente, heeft altijd een beschermd leven geleid onder het strenge oog van haar moeder. Toch heeft Persephone haar zover gekregen dat ze journalistiek mocht gaan studeren en op kamers mocht wonen. Persephone kent daardoor een redelijk normaal leven, iets waar ze heel erg naar verlangde, zeker omdat ze toch geen speciale krachten heeft zoals de meeste goden. Als ze op een avond in een club van Hades is, verliest ze een weddenschap van hem. Hij stelt haar vervolgens voor de keuze; of ze moet leven scheppen in de onderwereld of ze zal voor altijd haar vrijheid verliezen.

Wat volgt is een periode waarin Persephone afwisselend haar studentenleven probeert te leven en in de onderwereld probeert leven te scheppen. Maar wat ze ook doet, alles wat ze aanraakt verwelkt onder haar handen. Als lezer leer je Persephone steeds beter kennen, maar krijg je ook een indruk van de onderwereld, zijn gebruiken en bewoners. Stuk voor stuk zijn ze bijzonder en uniek. Ook van Hades krijgen we een steeds beter beeld. Samen met Persephone word je steeds een beetje meer verliefd op deze hete donkere god. Die onderwereld is misschien helemaal niet zo duister en vervelend om in te verblijven.

De schrijfstijl van Scarlett St. Clair is zeer prettig. Ze beschrijft de personages uitgebreid en ook de omgeving waarin de goden en stervelingen zich bevinden komt helemaal tot leven. Het kost geen moeite om je er een beeld van voor te stellen, maar er is gelukkig ook nog genoeg ruimte om je eigen fantasie de vrije loop te laten. Dat vormt een mooie balans waardoor je nieuwsgierig blijft en verder wilt blijven lezen, ondanks dat het plot wat voorspelbaar is. De vertaling daarentegen houdt wel wat te wensen over. A touch of darkness bevat de nodige schrijffouten en dat belemmert de vaart soms wel.

A touch of darkness is een heerlijk eerste deel uit de serie Hades x Persephone. Ik heb er erg van genoten hoe St. Clair de Griekse goden uit de oudheid in een moderne jasje heeft gestoken. Het is alsof ze daar altijd al hoorden. Met de nodige hete scenes en intriges zoals alleen de Griekse goden die kenden is dit boek hot as hell!

Meer recensies van Sanne de Graaf