Spanning en actie vieren hoogtij!

Sanne de Graaf 17 juni 2019 Hebban Recensent
Nadat de eerste twee boeken uit de serie Bravelands vooral nodig waren voor het opbouwen van de verhaallijn, hoopte ik in het slotstuk op meer vaart en vooral: antwoorden! Het leek een eeuwigheid te duren voordat dit derde deel, De opstand, verscheen en we eindelijk te weten zouden komen wat er met Doorn, Fier en Sky zou gebeuren én wie de echte Opperouder was.

Gelukkig werd ik niet teleurgesteld. Was mij bij het tweede deel vooral het enigszins trage karakter bijgebleven, dit derde deel bevinden we ons in een ware rollercoaster. Vol pit, spanning, actie en sensatie denderen we door dit boek heen. Met leugenachtige, gewetenloze dieren en hun sterke hunkering naar macht, plus het ontbreken van een betrouwbare Opperouder, is de chaos compleet. Maar hoe langer deze stuurloze situatie duurt, hoe groter de chaos wordt. Regels worden gebroken en zorgen voor een onrustige situatie. De vele kuddes met diverse dieren weten niet wat ze moeten doen. De vraag blijft ook in dit derde boek heersen, wie gaat er nou eindelijk eens voor een oplossing zorgen?

Is het derde deel dan niet vernieuwend of verlossend? Jawel. Weliswaar kennen we de dierlijke personages en de setting waarin het verhaal zich afspeelt. Ook weten we waar het verhaal heen wil. Toch kent De opstand door meer pit en spanning een ander sensatie dan de voorgaande twee delen. Ook zijn de losse verhaallijnen van Fier, Doorn en Sky in dit deel veel meer met elkaar verweven doordat de drie dieren samen gaan werken om Bravelands te redden. De problemen vieren hoogtij, het weer is van slag, net zoals alle kuddes. Zou het goed komen? Kunnen de jonge dieren de noodsituatie de baas? Geloof me, je wilt het weten!

Bravelands De opstand is een fantastisch derde deel. Het boek bevat veel meer vaart en is met zijn 330 pagina's een stuk dunner dan de voorgaande delen. Het slot is verrassend en het is opvallend dat Erin Hunter ons toch nog meer heeft weten te vertellen over de dieren, hun uiterlijk, hun bewegingen en gedragingen, ondanks dat we al veel had gelezen in de voorgaande delen. Kortom: een prachtige verhaallijn, enkel en alleen belicht vanuit de dieren die leven op de Savanne. Een aanrader, maar wel eerst De outsider en De Regelbrekers lezen.

Meer recensies van Sanne de Graaf