Een kleurrijk verpakking om gendergelijkheid te illustreren

Sanne de Graaf 16 juni 2021 Hebban Recensent

In 2012 gaf de in Nigeria opgegroeide Chimamanda Ngozi Adichie (1977) een TEDx-lezing waarbij ze zich uitsprak over de heersende verschillen tussen mannen en vrouwen en hoe het is om feminist te zijn. Haar pleidooi werd twee jaar later uitgegeven als We moeten allemaal feminist zijn. Daarnaast schreef Adichie meerdere romans, gedichten, korte verhalen en essays die in dertig talen zijn verschenen en waarvoor ze meerdere prijzen won.

Het origineel We moeten allemaal feminist zijn is een uiteenzetting van het leven van Adichie en waarom ze het belangrijk vindt dat we allemaal feminist zijn, ongeacht geslacht, leeftijd of herkomst. De vertaling voor kinderen, verzorgd door Hi-en Montijn, is beknopter. Een groot deel van het leven van Adichie, het deel dat de basis vormt voor haar betoog, is niet opgenomen. Toch doet dat niets af aan haar boodschap dat gender vandaag de dag niet juist functioneert. Een probleem dat opgelost moet worden.

Met dit doel voor ogen worden kinderen in dit prentenboek uitgenodigd om na te denken over heersende verschillen tussen jongens en meisjes. Op iedere pagina zijn enkele korte zinnen en vragen opgenomen die aanzetten tot nadenken. Veel dagelijkse bezigheden worden gedaan omdat we dat zo gewend zijn, maar is dat wel logisch? Waarom kan een vrouw tegenwoordig wel hetzelfde beroep uitoefenen als een man, maar draait ze thuis op voor het verschonen van hun baby? Waarom moet een man de rekening van een etentje betalen en wordt van een vrouw verwacht dat ze mooi is? Wel rijst de vraag in hoeverre Nederlandse kinderen zich zullen herkennen in de geschetste anekdotes. De klassieke verhoudingen die in het boek wordt aangehaald, zullen niet in alle Nederlandse huishoudens (meer) van toepassing zijn. De hoop is dat kinderen die wél opgroeien met het voorbeeld van een traditionelere rolverdeling, een dergelijk boek op school of de opvang onder ogen krijgen.

De vragen die Adichie stelt en de situaties die zij schetst worden sterk verbeeld in de kleurrijke illustraties van Mylo Freeman. De Nederlands-Amerikaanse Freeman schreef en illustreerde meer dan zestig boeken en voelt zich duidelijk vertrouwd met dit onderwerp. Ze maakte onder andere het prentenboek Tweeling! voor de Kinderboekenweek 2020 en kiest er in haar boeken vaak voor om diversiteit centraal te zetten. Van We moeten allemaal feminist zijn maakte ze een bont geheel waarbij ze beeld nauw laat aansluiten op de teksten. Ze vullen elkaar aan en vormen een goede synergie om Adichies boodschap te verkondigen. De pagina’s zijn ware kleurexplosies en laten volwassenen en kinderen van verschillende formaten en herkomsten zien waarmee Freeman onderstreept hoe kleurrijk en divers mensen zijn. Mooi en uniek in hun soort en toch allemaal gelijk.

Adichie maakt zich hard voor gendergelijkheid, een boodschap die goed door Freeman is aangevoeld. Waarom Adichie dit zo belangrijk vindt, wordt in We moeten allemaal feminist zijn kinderlijk eenvoudig duidelijk. Met kleurrijke prenten is het niet alleen een heel waardevol, maar ook prachtig boek om naar te kijken. Een prentenboek voor kinderen vanaf een jaar of vier, dat in geen enkele opvoeding mag ontbreken.

Meer recensies van Sanne de Graaf