geweldige analyses over neurotisch sporten en ouder worden

Sanne-lot van Ulzen 07 september 2020
Het is mijn derde boek van Lionel Shriver en ze stelt nog steeds niet teleur! Nou vond ik het thema van dit boek al enig, omdat ook ik mezelf regelmatig afvraag waarom ik vaak van de weg afgeduwd wordt door kuddes rijwielrenners en waarom zoveel mensen hun knieën beschadigen met joggen (hoog opgeleide mensen die gewaarschuwd werden door artsen). Ik durf er niet eens naar te vragen, omdat ik dan te woord gestaan word alsof ik degene ben die onbekwaam is. Dus toen ik het boek zag, wilde ik het direct lezen.
De schrijfster is sterk in haar analyses. Heel soms overdrijft ze en wordt het zo abstract en afstandelijk dat ik het niet meer volgde, daarom toch 'maar' 4 sterren. Maar verder is het een boek waar je je na het avondeten op verheugt dat je weer mag verder lezen. Het is zo herkenbaar en ik denk dat de schrijfster helemaal gelijk heeft. Mensen zijn bang voor hun eigen verval en de ouderdom en doen de raarste dingen om het uit te stellen, terwijl je er natuurlijk nooit aan ontkomt.
Toen ik het boek uithad, dacht ik: Ja, het is jammer dat je kwalen krijgt met het ouder worden, maar het is een natuurlijk proces. Omarm de aftakeling!

Meer recensies van Sanne-lot van Ulzen