Hier smullen kinderen van!

Schoolbieb-Op-Orde 16 februari 2024
Een eiland dat overspoeld wordt door androïde robots: dat maakte me nieuwsgierig. Er verschijnen steeds meer kinderboeken met robots en technologie in de hoofdrol. En het klinkt ook al lang niet meer uitsluitend als sciencefiction.

Het boek wordt aangeprezen als boek voor 7-9 jarigen. Dat lijkt me een beetje te hoog gegrepen. Er zullen absoluut kinderen van die leeftijd zijn die dit boek aankunnen, maar ook een heleboel niet. De letters zijn klein vergeleken bij andere boeken voor die leeftijdsgroep en de bladzijden staan erg vol. Dan zijn 144 bladzijden best veel op die leeftijd. Vandaar mijn tip: lees het boek dan voor. Want dit is een boek waarvan ze zullen smullen. Dit is zo'n avontuur dat een kind van die leeftijd zo bij elkaar zou willen verzinnen. Het ligt dicht bij hun belevingswereld en verbeelding.

Er gebeurt veel in het verhaal en soms wordt het best spannend, je valt van het een in het ander. Sanne de Graaf benoemt de meeste aspecten al in haar prima recensie, dus die ga ik hier niet herhalen.
Leuk detail: het verhaal begint op oudejaarsdag. Keila verheugt zich al op de oliebollen die oma gaat bakken. Maar dan volgt de invasie. En loopt het allemaal anders. Op een gegeven moment is Oud en Nieuw helemaal uit beeld. Er zijn belangrijkere dingen waar Keila zich mee bezig houdt...
Lepoutre heeft het goed in elkaar gezet en en mooi afgerond avontuur neergezet. En, zoals dat hoort in een jeugdboek, met die oliebollen komt het ook goed;-)

Op de cover zie je de droids uit de mist opdoemen. Het is duidelijk winter, overal ligt ijs. Tekeningen (van de hand van Marianne Eijgendaal) maken een belangrijk deel uit van dit boek. Op de schutbladen is het eiland getekend en tussen de tekst kom je overal tekeningen tegen. Ik vond ze zelf niet echt nodig voor het verhaal, maar mijn ervaring is dat iets jongere kinderen het wel fijn vinden om als het ware van tekening naar tekening te lezen. Het zijn hun ankers tijdens het lezen.
Voorlezen vanaf 7 jaar, zelf lezen vanaf 9 jaar.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde