Geen paardenliefhebber? Dan word je er één...

Schoolbieb-Op-Orde 16 oktober 2020
Van uitgeverij Gottmer ontving ik een recensie-exemplaar van dit boek. Afgezien van een korte periode in mijn jeugd, waarin ik paardrijles had, heb ik niet echt iets met paarden. Maar als professionele schoolbibliothecaris weet ik dat paardenboeken in geen enkele schoolbieb kunnen ontbreken. Ze zijn geliefd en worden altijd stukgelezen binnen de afschrijftermijn van bibliotheekboeken.
Een nieuw boek over paarden was wel weer welkom, dus ik begon zo onbevooroordeeld mogelijk aan dit boek.
Wat als eerste opvalt, is het formaat. Het boek is groot: 28x38 cm. Een slag groter nog dan Alfabet of De Gele Ballon van Charlotte Dematons. Dat heeft een groot voordeel: kinderen gaan dit boek heel gemakkelijk vinden en pakken. Eenmaal gepakt zien ze vervolgens een zwierige voorkant met de titel "Het allermooiste boek over paarden". Daaronder een zwart paard, vol in galop, met wapperende manen. Wat een vaart op de voorkant! Ik testte het uit: het boek lag achteloos op tafel. Er waren kinderen van verschillende leeftijd in de buurt. Ik wachtte af. De eerste die het boek ontdekte was een meisje van 6, dat nog niet leest, maar wel van boeken houdt. Het boek werd opengeslagen en gelijk gedeeld met andere kinderen: "Kijk eens wat mooi, oh, moet je hier eens zien".... Ze raakte er niet op uitgekeken en over uitgepraat. Heerlijk. En dat zonder één woord te lezen...
Voor oudere kinderen, die wel zelf lezen, wordt het nog leuker. Sla je het boek open, dan kom je als eerste tekstblok een uitnodigende inleiding tegen die eindigt met de zinsnede: "Klim in je zadel, neem de teugels in handen en trek de wereld in met al deze fascinerende en prachtige paarden."
De inleiding bevat verder nog een korte uitleg hoe het boek in elkaar zit en welke begrippen steeds terugkomen. Ik was om. Dit is echt een aanwinst voor elke schoolbibliotheek en een boek dat echt voor kinderen is geschreven.
Het boek zelf beschrijft 36 paardenrassen uit de hele wereld. De illustratie van elk paardenras is werkelijk schitterend. De uitgever zelf gebruikt het woord spectaculair. Ik ken de illustratie-techniek niet, maar het lijken bewerkte foto's. Ze zijn zo levensecht, dat je soms echt het gevoel krijgt dat je het paard naast je hoort hinniken!
Van elk ras worden enkele historische weetjes vermeld, wat dit ras zo bijzonder maakt, waar dit ras het meest voorkomt of waar het vandaan komt. Alle tekst is met liefde voor paarden geschreven. Ze voelt het gewoon.
Vandaar mijn titel boven deze recensie: geen paardenliefhebber? Dan word je er één.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde