Oliver Jeffers op zijn best

Het fortuin van Fausto klinkt als een klassieke fabel, maar is toch nieuw verzonnen door Oliver Jeffers in 2015. Fausto staat model voor de moderne mens. Fausto gelooft dat alles van hem is. Wat hij ook op zijn pad tegenkomt, hij eigent het zich toe. Je voelt aankomen dat dit ooit tot een conflict gaat leiden. Heel knap bouwt Jeffers de spanning op. Fausto wil meer en meer, zelfs de zee moet van hem worden. Al met al een heel fortuin bij elkaar. Maar dan wordt duidelijk dat Fausto het niet goed begrepen heeft...
De zinnen worden goed gedoseerd met veel ruimte omgeven door prachtige illustraties in grijsblauwe tint. De soberheid van de bladzijden met alleen wat fluoriscerend roze en geel laten de tekst nog beter tot je doordringen. Fausto doorloopt alle menselijke emoties, van tevredenheid tot woede, maar leert niets van zijn omgeving. Aan het einde móet je wel nadenken over een citaat van Jeffers: "ik heb iets wat hij nooit zal hebben: de wetenschap dat ik genoeg heb."
Dit is geen prentenboek voor kleuters, meer een prentenboek voor oudere kinderen (8+). Maar als volwassene heb ik ook erg genoten. De stilte en rust die van het boek uitgaan zijn zeldzaam en aangenaam. Topper!

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde