bijzonder verhaal

shannah bielen 10 april 2024
Ik las alle boeken van Helen Fields en ben grote fan van de Perfecte-serie met Luc Callanach en Ava Turner in de hoofdrol. Mijn verwachtingen waren heel hoog voor deze standalone.

De Canadese Sadie Levesque is ingehuurd door het echtpaar Clark. Sadie is een privédetective gespecialiseerd in het opsporen van vermiste tieners. Het gezin Clark verhuisde recent van de Verenigde Staten naar het Schotse eiland Mull. Hun zeventienjarige dochter Adriana is sinds enkele dagen verdwenen, maar kan op weinig hulp rekenen. Ze hebben de indruk dat de plaatselijke politie de verdwijning niet serieus neemt.

Het verhaal start met Sadie die aan het woord is en die meteen meegeeft dat zij het lichaam van Adriana gevonden heeft. Net als bij de familie Clark laten de eilandbewoners sterk voelen dat Sadie niet welkom is. Zo stelt Brigadier Harris Eggo zich meteen vijandelijk tegenover Sadie. Ze houdt vol en trekt zelf op onderzoek ook, maar kan op weinig hulp rekenen. Het verhaal neemt langzaam een andere wending en neemt je mee in een mysterieuze sfeer en naar het verleden van het eiland. Eentje met legendes en mythes. Wat heeft het eiland te verbergen? Niet alleen het eiland heeft geheimen; ook het gezin Clark vertelt niet alles. Haalt het verleden hen in?

Wat meteen opvalt is de toon van het verhaal. Sadie is voornamelijk aan het woord, het is alsof ze tegen je haar verhaal aan het vertellen is, maar toch voelt dat niet altijd even natuurlijk aan. Ik kreeg moeilijk connectie met haar, ze maakte volgens mij ook niet altijd de meest logische keuzes - of reageerde anders dan het beeld dat ik van haar had opgebouwd. Naast Sadie zijn er stukken vanuit het eiland toegevoegd, die de bijzondere sfeer versterken. Fields hanteert een zeer beeldende en sfeervolle schrijfstijl, je waant je op het eiland. Of je daar ook welkom bent…

De laatste die sterft is wel de moeite waard om te lezen, maar het is niet mijn favoriete boek van Helen Fields. De auteur weet je heel lang op het verkeerde been te zetten en eindigt vrij spectaculair.

Meer recensies van shannah bielen